Tandställning
14.07.2023
Hej! Min ena framtand sticker jätte mycket ut och har varit jätte mobbad för det, och mår så dåligt över det. Men min tandläkare vill inte ge mig en tandställning för jag har inget ”dåligt” bett. Och kan inte betala 5000€ för en tandställning privat. Vad ska jag göra? Palm
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
20.07.2023
Hej!
Tack för din fråga. Det gör mig ledsen att höra att du blivit utsatt för mobbning. För det första vill jag försäkra dig om att mobbning alltid är fel. Det finns inga omständigheter som rättfärdigar mobbning och felet ligget aldrig hos den som blivit mobbad. Jag förstår att du mår dåligt över det här och det måste ha varit tungt att vara med om det du gått igenom. Har du talat med någon om mobbningen? Har du fått hjälp? Om du inte talat med någon eller känner att du inte fått hjälp med de känslor som mobbningen väckt i dig, så vore det bra att tala med en tillförlitlig vuxen om det som du varit med om. Det kan vara en förälder, en ungdomsledare, en skolkurator eller någon annan vuxen i din närkrets som du känner dig bekväm med. Det är viktigt att få stopp på mobbningen, men också att bearbeta det som hänt. Det här är inte ditt fel, det vill jag att du ska komma ihåg. Ingen har rätt att behandla dig illa.
Jag vill att du funderar noga över om det är du som vill ändra på ditt utseende eller om det är de andras åsikter som fått dig att fundera på en förändring. Jag förstår att andras åsikter påverkar, det är klart, men jag vill ändå att du tar en stund och funderar över vad du verkligen vill. Kom ihåg att du aldrig ska ändra på ditt utseende på grund av det som någon annan säger eller tycker, utan enligt vad du själv tycker. Du är perfekt just så som du är, det vill jag att du ska veta.
För att svara på din fråga gällande tandställning, rekommenderar jag att du diskuterar olika alternativ med din tandläkare. På basen av det du skriver, verkar det ändå som att du möjligen redan gjort det och ifall du frågat under förra besöket om andra alternativ och det som du beskriver är svaret du fick, så går det tyvärr inte att göra så mycket åt det.
Det du kan göra är att fokusera på dig själv och din självkänsla (känslan om dig själv, vetskapen om att du är värdefull). HÄR kan du läsa om olika sätt att stärka självkänslan. Att bli mobbad tenderar påverka självkänslan negativt. Då man får höra andra säga saker om en, finns det en risk att man börjar tro på det de säger och ta det som sanning, även om det inte alls är det. Fokusera på sådant som får dig att må bra, vad det än är. Omringa dig med personer som du trivs med. Och våga berätta för någon om det du har varit med om, ifall du inte gjort det redan. Det här är inte ditt fel, du är värdefull just så som du är <3
Styrkekramar,
Lila