Tandställning
01.08.2023
Hej! Jag kan inte känna mig fin pga att jag har en sned tand och jag vill själv ändra på det, jag försökte prata med min tandläkare men hon sa att jag inte behövde tandställning för jag har inte ett ”dåligt” bett. Men jag tycker att det är tandläkarnas jobb att göra så att man känner sig nöjd med sina tänder så jag förstår inte hur de tänker. Jag vet inte vad jag ska göra, vill ha normala tänder. Palm
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
02.08.2023
Hej!
Det är nog tyvärr så att det inte är tandläkarens jobb att se till att du känner dig fin och nöjd. Deras jobb är endast att se till att du har friska och fungerande tänder. En sned tand (som inte skapar fysiska problem) är inte deras jobb att fixa. Man kan heller inte gå in på ett sjukhus och be en kirurg fixa t.ex. en krokig näsa ifall näsan fungerar precis som den ska. Om man fixar en sned tand som är helt frisk och inte skapar problem räknas det som ett kosmetiskt ingrepp, alltså något man endast gör för sitt utseende och såna kostnader får man tyvärr alltid stå för själv och det sker inom den privata tandvården. Precis samma sak gäller när man vill göra ett plastikingrepp som t.ex. fixa näsan, förstora brösten osv. Att fixa tänderna av kosmetiska skäl räknas därför in i samma kategori.
Det är tråkigt att höra att du inte är nöjd med dina tänder och jag förstår att det kan kännas så. Men jag vill vara tydlig med att det inte finns något sådant som heter ”normala tänder”. De allra flesta människor har lite krokiga tänder, vissa mer än andra och det är helt normalt och okej. De flesta med ”perfekta”, vita, raka tänder har betalat mycket för att dom ska se ut så. Om något så är just såna tänder ”onormala” eftersom de allra flesta människor åtminstone har en krokig tand eller två.
Jag tror att det bästa för dig i nuläget skulle vara att fokusera på dig själv och din egen självkänsla. Försök att inte lägga så mycket vikt på din tand utan lägg din fokus istället på saker som du verkligen kan förändra och påverka. T.ex. den bilden du har av dig själv och hur du känner kring dig själv och ditt eget utseende. Du är verkligen helt perfekt precis som du är och det är inte ditt utseende som du i första hand måste förändra utan det är ditt tankesätt kring ditt utseende och din självkänsla.  Jag vet att det här kan vara lättare sagt än gjort och jag gissar lite att det här inte är det svaret du önskade dig men jag tror att det kan vara svaret du behöver.
Jag hoppas att du sakta men säkert kan släppa tankarna kring din tand och istället låta den bli en del av dig och det som gör dig unik och vacker på ditt alldeles egna sätt. Jag hoppas att du inser att det inte finns något sådant som ”normalt” när det kommer till människor utan vi är alla olika både utanpå och inuti. Och hur fantastiskt och roligt är inte det? Det skulle vara extremt tråkigt om alla gick runt och såg exakt likadana ut och tyckte och tänkte exakt samma sak.
Med det sagt förstår jag såklart att du känner osäkerhet kring din tand och det är helt mänskligt att inte vara helt nöjd med precis allt på sin kropp. Det är det knappast någon som är. Men vi borde alla jobba med vår självkänsla och vår självbild så att vi i alla fall kan sluta fred med våra osäkerheter och inte låta dem kontrollera oss eller förstöra för oss. Det absolut vackraste en människa kan ha är ett gott självförtroende och det är något som strålar inifrån ut. Man kan se ut precis hur som helst men om man går med rak rygg, stolthet och självförtroende och bara äger sig själv och sin kropp kommer man snabbt märka hur mycket bättre man mår och de små sakerna som skapade sån osäkerhet har tappat all sin betydelse.
Om du behöver hjälp och stöd på vägen hoppas jag att du tar kontakt med någon som kan finnas där för dig och vara till hjälp. T.ex. en ungdomsledare, skolkurator eller coach, lärare, förälder, eller någon annan trygg vuxen. Så kan du såklart alltid ta kontakt hit till decibel om det är något du funderar på.
Kram,
Rosanna