Tankar
06.05.2025
Hej decibel! Jag måste nästan hela tiden ha på musik eller titta på något som en distrahering för att jag känner att jag inte kan vara själv med mina tankar i mer än typ 5 minuter, finns det något jag kan göra? Moroten
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
15.05.2025
Hej och tack för din fråga!
Att aktivt försöka undvika något som orsakar en t.ex. ångest leder tyvärr ofta till att de negativa känslorna förvärras och behovet av att undvika dem ökar. Blir situationen väldigt illa brukar man prata om ett tvångsmässigt beteende, där man alltså tvångsmässigt gör allt man kan för att undvika det som orsakar en jobbiga känslor. Jag tror inte att ditt beteende (att sträva till att alltid ha på musik eller en serie för att distrahera dig från dina tankar) kan klassas som tvångsmässigt beteende, men på samma sätt som vid tvångsmässigt beteende, så blir det inte bättre av att du fortsätter att undvika det som känns jobbigt. Du behöver allltså möta det du försöker att undvika – att sitta själv med dina tankar – för att det ska bli bättre.
Nu vet jag ju dock inte varför du vill distrahera dig själv från dina tankar, så jag kanske gör helt fel i att anta att det är för att det känns (på ett eller annat) jobbigt att vara själv med tankarna. Men oberoende, om du vill komma ifrån detta behov så tror jag att du behöver exponera dig själv till att faktiskt sitta själv med dina tankar. Du kan börja smått: om 5 minuter är max tid just nu, förläng det till 5 minuter och 30 sekunder (eller ännu längre om det känns möjligt). Bestäm en tid och en plats för när/var du gör övningen och så sitter du med dina tankar tills den utsatta tiden är slut. Du kan fast sätta en timer på din telefon som hjälp till övningen. Upprepa övningen med den här bestämda tiden varje dag tills det inte känns jobbigt längre, varefter du förlänger tiden igen (t.ex. till 7 minuter, eller ännu längre). Så håller du på så här tills det inte längre är svårt att sitta själv med tankarna. Den här sortens behandling kallas för exponeringsterapi, vilket går ut på att man gradvis och systematiskt utsätter sig för det som framkallar obehag för att således lär sig att hantera sina reaktioner och minska undvikande beteenden. Detta ska i sin tur leda till en minskning av symptom över tid.
Det kan även göra gott att prata med någon du litar på. Att säga högt och få prata öppet om vad som pågår/känns jobbigt kan hjälpa dig att hantera dina tankar och känslor mer lättsamt, samt hjälpa dig att förstå varifrån detta behov för distrahering kommer ifrån (om du inte redan gör det). Många kan uppleva att det är lättare att handskas med ett psykoemotionellt problem om de förstå hur orsak och verkan hänger ihop, d.v.s. varför något känns som det gör och hur det leder till det beteende som det gör.
Hoppas detta svarade på din fråga och hjälper dig på traven. Om det är nått du undrar, eller vill "prata" mer om är det bara att skriva till oss igen! Ha det bra och sköt om dig.
Kram,
Viveca