tatto
04.03.2015
Hej! Var kan man skaffa en tatuering? Most man va 18år för att lag en eller kan man ha förelddrans godkännande bara å? Tare sjukt då man göran? Most man ät nå atibiotika eller dylikt om man lagar en tatuering. Alltså finnse risk att man får nån infektion pga hande tatueringen? Va e faligast som kan händ om man lagar en tauerin? O hur dyr e dom då typ? om dom e tillixsempel 5cm bred och 10 cm hög så va kostaran typ då? Tack för svar och glad påsk! namnlös
Stina Jarnstrom
Stina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.03.2015
Hej namnlös!
Nu har jag skickat din fråga till tatueraren Stina, förhoppningsvis svarar hon snabbt :)
(Jo rutan är till för sådana saker som ni vill berätta åt oss, men som ni inte vill att andra ska veta eller är rädda att ni blir igenkända ifall ni skriver ut i frågan. Man ska ju inte skriva hela sin fråga där, men vi testar och ser om ni behöver den :) )
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej,
En tatuering kan man skaffa vid en tatueringsstudio. Registrerade tatueringsstudior är kontrollerade och granskade av hälsoinspektör tex Tattoo Fashion i Nykarleby (tel: 050-5663435). Om man är minderårig ska en förälder eller vårdnadshavare vara med när man tatuerar sig och denna tar ansvar för barnets tatuering. Vem som helst kan skriva en lapp med tillåtelse/förfalska lov ,så välj en tatuerare som är seriös. En tatuering är gjord med nål som tränger genom huden och det är som ett skrubbsår. Beroende på hur hög smärttröskel man har upplever man smärtan olika. Det finns tillgång till bedövningssalva vid vissa tatueringsstudior, men då måste man reservera extra tid och salvan kostar extra. Ingen antibiotika behövs, men vanligt är att man rekomenderas att smörja in tatueringen i eftervården. Om en tatuering är rätt gjord finns obefintlig till nästan ingen infektionsrisk. För att den ska infekteras bör den komma i kontakt med smuts i öppet blödande tillstånd. Vad som är farligast med en tatuering är väl att man har förhastat sig med motiv val och ångrar sig sedan. Dagens tatueringsfärger är ordentligt kontrollerade och skulle varit stoppade för länge sedan om de skulle vara farliga. De kommer ju i direkt kontakt i blodsystemet. Det skulle även varit stor uppståndelse om något skulle orsaka verklig skada och folk har tatuerat sig i alla tider. Så en sådan rädsla är obefogad. Priser och kvalite varierar vid olika studior. I dagsläget våren 2015, är priset för en 5cm gånger 10cm, mellan 50-120€ beroende på hur detaljerad bilden är. En enkel liten text /bokstav kan kosta mellan 30-50€. För exakta priser bör tatueraren få se den bild du vill göra.
Med vänlig hälsning Stina, Tattoo Fashion Studio.