Telefon problem
03.05.2016
Hej=)
Jag har problem med min telefon. Jag har en Sony experia med 8GB. Och jag har satt in ett SD kort med 16GB. Men jag har fört över allt som går att för över men ändå så har jag för lite utrymme. SD kortet har fortfarande 14gb kvar. Blir galen när jag inte kan uppdatera något eller ladda ner något:( Och jag har inte råd att köpa en ny...
Sv

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.05.2016
Hej!
Har samma telefon och har just gjort ungefär samma sak, så jag ska försöka våga mig på ett svar. Hjälper det inte, så skickar vi frågan åt teknikkunniga Jonny sen.
Först kanske du ändå behöver rensa i vad du egentligen har på telefonen. Du har kanske gjort det, men skriver för säkerhets skull. Först och främst kommer det med en massa appar när man köper den som man aldrig sedan använder. Kolla via Inställningar > Lagring, så ser du hur tunga olika appar är och därmed vad som lönar sig att ta bort, både av sådana som kom med telefonen och som du själv laddat ner, men inte använder. Var dock säker på först vad apparna gör så att du inte tar bort sådant som telefonen behöver för att fungera, tex OfficeSuite behöver man väl för att kunna läsa tex Word-dokument från webbsidor?
Såklart ska du också tömma sådant i hela telefonen som du inte behöver, tex överföra foton till en bordsdator och liknande. Man behöver ju heller aldrig någonsin varendaste bild man tagit, så att rensa friskt med jämna mellanrum är en bra rutin. Kolla även vad du har för inställningar på appar som WhatsApp; sparar den automatiskt alla bilder därifrån, även sådant som andra skickar åt dig? Det är ju lite onödigt, du kan ju spara manuellt det du faktiskt vill behålla. Sedan kan man också lagra bilder och sådant på Sonys onlinelagring (du hittar det i menyn i Bilder, videon.)
Sedan kan du alltså flytta en del appar till minneskortet. Längst ner i Lagring finns Överför data till SD-kortet. Där kan du klicka i så att tex alla foton sparas på kortet nästa gång du laddar telefonen. Om du vet att du ändå har en massa appar som väntar på att du ska uppdatera dem, och det är sådana som det inte spelar någon roll på vilken manick du har dem (tex Instagram, Facebook) så kan du ju helt kallt radera dem (avinstallera) och sedan ladda upp dem på nytt, men klicka att de ska sparas på minneskortet. Så fick jag bort mycket tungt på min telefon.
Och slutligen dummer-testet som jag ofta glömmer: du har väl stängt av telefon och satt på igen? Fortsättningsvis finns det saker som behöver startas om för att fräschas upp ;)
Hoppas det här hjälper! Om inte annat så kan du alltid traska in till butiken där du köpte (eller butiken som du har abonnemanget från) och be om hjälp. Man FÅR faktiskt göra så, fastän man är ung. Minns att butikspersonalen där hjälper tanter att över huvudtaget ringa ett samtal, så du är inte värst ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott