The eras tour
23.06.2023
Hej! Taylor Swift kommer ju till Stockholm nästa år, och jag vill så gärna gå och kolla, men det är så dyrt. Mamma och pappa tycker inte att jag ska få gå men hon är hela min barndom typ. Jag har lyssnat på henne sedan jag var 5 år och jag skulle göra vad som helst för att få se henne live. Hur ska jag övertala dem att låta mig gå?? För hon betyder så mycket för mig. Döende swiftie
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
27.06.2023
Hej,
Tack för din fråga! Jag förstår fullständigt att du gärna skulle åka på spelningen i Stockholm. Det väcker säkert många känslor i dig då dina föräldrar tycker att du inte ska få gå. Du funderar hur du kunde övertala dem att låta dig gå på spelningen. Det är svårt för mig att ge ett färdigt recept för dig att följa, men jag kan ge dig några tips.
Hur gick diskussionen till då du tog upp saken med dina föräldrar? Kunde ni diskutera igenom det då eller fick du genast ett nej? Det kunde vara bra att i lugn och ro diskutera igenom detta tillsammans. Du kunde föra fram det du skriver om här, att hon betyder så mycket för dig och att du anser att hon är hela din barndom typ. Kanske du sa det redan första gången du tog upp detta, men om inte, så skulle jag börja där. Välj en plats för diskussionen där ni kan sätta er ner och har tiden att gå igenom detta grundligt.
Då ni väl diskuterar igenom saken är det viktigt att du håller dig lugn och lyssnar också på vad dina föräldrar har att säga. Det blir sällan en bra diskussion ifall en eller båda parterna blir irriterade eller börjar försvara sin åsikt direkt. Det finns säkert en förklaring till varför dina föräldrar tycker som de gör och det vore säkert bra för dig att få ta del av den förklaringen.
Du tar också upp att spelningar som denna är ganska dyra, vilket kan också vara en orsak varför du inte kan åka på den. Utöver biljettpriserna måste man ju ta sig till Stockholm och säkert spendera en natt där efter spelningen. Dessutom ska man äta någonting medan man befinner sig där. Allt detta kostar. Det i åtanke, kunde du kanske fixa upp en plan för hur du kunde tänka dig att hjälpa med de kostnader som kommer. Kunde du göra småjobb till grannar eller släktingar för att samla in pengar? Har du redan besparingar som du kunde lägga på det här? Kanske du kunde sälja på loppis något som du inte lägre behöver?
Med tanke på din ålder, kan du inte åka på spelningen ensam och skulle därmed behöva ha en vuxen med dig. Kunde ni göra det till en familjesemester och åka alla tillsammans till Stockholm? Finns det en annan vuxen du kunde åka med? En släkting eller en väns familj kanske? Det viktigaste här är att du är redo att kompromissa. Det går inte alltid att få det exakt så som man vill, men oftast går det att komma fram till en lösning, som alla är nöjda med i slutändan. Vad skulle det krävas för att du kunde åka på spelningen och vad är du i så fall redo att göra för att få lov att åka?
Jag önskar dig mod i de diskussioner som kommer, hoppas det löser sig!
Kram, Lila