Tips på bra böcker?
21.02.2014
Hej alla Decibels läsare! Nu vänder jag mig även till er. Finns det någon som har tips på riktigt bra böcker? Har svårt att säga exakt vad jag gillar eftersom jag aldrig riktigt tagit mig tid att gå i bibliotek (vårt håller dessutom på att nyrenoveras) och dylikt, men jag tror att det mesta går bra, så länge det inte är förutsägbart. Tycker om när det finns ett visst djup i böckerna, ett starkt budskap - men jag kan också tänka mig fantasy eller sci-fi som är totalweirda, typ Liftarens guide till galaxen. Helst inga typiska tonårsböcker eller deckare/mordgåtor bara.
Boken kan vara klassiker eller ny eller någonstans däremellan, och tjockleken på den spelar ingen roll. Som sagt, det mesta går bra! Uppskattar alla svar jag får!! Matilda, 18 år

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.02.2014
Hej Matilda 18 år!
Åååå namnamnam! Böcker :D Fast jag råkar sluka mina som e-böcker och ännu hellre som talböcker (audio-book). Nätet är fullt av dem ;)
Och jag råkade just se en artikel i senaste numret av Modern psykologi -tidningen om hur biblioterapi, alltså att läsa sig frisk, kan bota allt från depression till problem med empatin. Att det får oss på bättre humör, hjälper oss slappna av, koppla bort verkligheten och leva leva oss in i andra världar. Och hur nyttigt det alltså är :D Oavsett om det är "fin" litteratur, fantasy eller chick-litt.
Fast oj vad bra det skulle vara om du hade tillgång till en bibliotikarie - de är rena guldgruvorna när det gäller att hitta rätt bok för rätt läsare. Skulle du ge en bibliotikarie samma beskrivning som du just gav oss, så skulle hon på två minuter ha plockat fram en hel hög fullträffar ur hyllorna. Men jag ska försöka ge lite allmänna råd på hur man hittar bra böcker, och ett par namn:
Googla med "books like..." och så fyller du på med en titel eller en författare som du vet att du gillar, som tex Douglas Adams som skrev Liftarens guide till galaxen (har du annars smakat på hans andra verk, som Ajöss och tack för fisken?). Då får du fram olika sajter som ger exempel på andra bra böcker i samma genre (typ, sort av litteratur). Tex kan jag tippa att du får fram Terry Pratchett om du söker böcker som liknar Liftarens guide.. Böckerna hittar du sedan ofta billigt via Adlibris eller Amazon - de har också e- och talböcker. Många bok-tjänster, som tex Audible.com som har talböcker, så kan man också skriva i tex Vampire books i sökfönstret, så kommer alla de har inom den genren.
Fast oj, du kanske inte läser engelska? Men vet du, även om man kan dålig engelska, så förstår man ändå så mycket av handlingen att man liksom kan fylla i resten själv och lista ut vad orden betyder utan att använda ett lexikon (även om det finns superbra appar för sådant idag, så det behöver inte bli jobbigt). Det sägs att redan efter fem böcker kan man läsa flytande utan att haka upp sig på många ord alls. Så kan du tänka dig att läsa på engelska breddas ditt utbud tusenfalt.
Sedan kan man kolla upp olika genrer. Nu just är tex chick-litt, alltså litteratur för unga kvinnor (i stil med många som blivit till film, som en Shopaholics dagbok, Bridget Jones dagbok osv) som är lättsam och ironiskt komisk. De är så populära idag att de här i Finland till och med säljs på bensinstationerna och i matbutikerna som pocket. Just sådana pocketar brukar vara sjukt bra bestsellers, annars skulle de inte säljas där. Tex Paolo Coelho hör till de djupare av författarna som brukar finnas med på Top-10-listorna. ja, annars så lönar det sig att pröva på lite böcker från olika bokhandlars Top-10, de kan vara början på en hel genre som du får smak för!
En annan superpopulär genre är vampyr-böckerna (överlag övernaturliga, med allt från varulvar till falna änglar, magiker till demonjägare). Av den sorten finns det dels de för tonåringar och dels de för vuxna. Praktexempeln för tonåringar är såklart Twilight, men också delvis Vampire diaries, som ju blivit TV-serie. För vuxna är det mera typ böckerna om Sookie Stackhouse av Charlene Harris som blev True Blood-TV-serien. De är ofta en blandning av action, övernaturliga inslag i vår vanliga värld, lite thriller och en massa sex. Långt mera sofistikerad erotica än tex i True Blood. Laurell K Hamilton, Rachel Caine och J.R.Ward är några av bestsellers:arna inom den sorten.
Sedan finns det ju flera "klassiker" som inte är som Robin Hood eller Moby Dick, utan sådana som de flesta läsande kvinnor (sådana som alltså brukar sätta läsning på listan över sina hobbyer) har läst. Jean M. Auel (skriver ibland utan M:et) med Grottbjörnens folk-serien, Diana Gabaldon (första boken i serien heter Främlingen) och ... åh hjärnsläpp, vad heter hon nu. Nå, fyller på här när jag minns ;)
Överlag lönar det sig att checka vilka filmer som gjorts på basen av böcker - för böckerna är så gott som alltid bättre än filmerna. Ta tex The Hunger Games (Hungerspelen) som är heeeelt otroligt bra som böcker!
Som sagt, e bibliotekarie skulle vara guld värd, men kika nu ifall något av mina tips leder dig vidare. och kanske kommer ännu fler kommentarer av unga här under din fråga ännu :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott