Tjej lastbilsförare?
28.11.2023
Folk i kompisgänget vill inte att jag som tjej skall bli lastbilsförare hur skall jag ta mig till väga.
Själv har jag svårt att välja mellan bygg och logistik... Britta
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
05.12.2023
Hej,
Tack för din fråga. Jag kan bra förstå att det som dina kompisar tycker och tänker påverkar dig, det är naturligt att deras åsikter spelar roll. Jag vill ändå påminna dig om att det vad du väljer att studera till är ditt val och att bara du kan veta vad som är det bästa valet för just dig. Jag hoppas att du inte låter dina kompisar göra beslutet för dig, utan att du funderar vad det är som DU vill göra och väljer enligt det.
Det är helt normalt att det känns svårt att välja vad man skulle vilja studera. Det är något som många av oss upplever, även om det kanske verkar som att alla andra vet exakt vad de vill. Jag rekommenderar att du vänder dig till elevhandledaren i din skola för att diskutera olika alternativ och få klarhet i vad det är som du helst skulle vilja välja. Du behöver inte i nuläget veta vad du vill jobba med resten av ditt liv, utan snarare välja ett alternativt som känns rätt just nu. Alla alternativ du nämner i din fråga är goda alternativ, så oavsett vad du väljer i slutändan blir det säkert riktigt bra.
Fundera noga vad DU vill göra. Vill du bli lastbilsförare så ska du absolut välja det, oavsett vad dina kompisar har för åsikter. Sist och slutligen har dina kompisars åsikter ingen betydelse. Det enda som har betydelse är vad DU tycker och tänker kring din framtid. Det här valet gör du för dig själv, inte för dina kompisar, kom ihåg det.
Bli inte ensam med dina funderingar, våga vända dig till din elevhandledare för att diskutera saken vidare.
Allting kommer att ordna sig <3
Kram, Lila