Tråkig sommar
13.06.2022
Sommaren är så tråkig och jag har inget att göra och ingen att vara med. Jag har bara sommarlov i 1 månad eftersom jag jobbar efter juni och jag vill ju göra roliga saker innan allt ”stress” börjar igen. Jag vill egentligen inte jobba, men jag måste ha pengarna så kan inte göra något åt saken. Livet känns bara så hemskt och jag har inget att se fram emot. Känns inte värt att leva om livet ändå bara består av tråkigheter, stress, jobb och skola

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.06.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan känna igen känslan du beskriver, jag har själv upplevt den i omgångar i livet. Man får liksom lite ”tunnelseende” på livet, när det känns som att en jobbgrej bara avlöser den andra och man inte får den där roliga pausen någon gång. Faran när det börjar kännas så är att man bara fortsätter se framåt på allt som ska göras, istället för att stanna upp och se vad man har IDAG, och vad man i nuet kan göra för att just denna dag ska bli bra. För vi lever ju varken i framtiden eller gårdagen, vi lever nu.
Du säger att du vill göra roliga saker nu när du är ledig, innan jobbstressen kommer, och jag kan mycket väl förstå det. Problemet blir ju lite också att man kan få stress över att man ska få stress sen, så man börjar stressa över att man borde hinna med roliga saker – som man sen inte njuter av fullt så mycket som man annars skulle göra eftersom man är stressad... Det jag försöker säga här är att stress lätt blir en ond cirkel i sig själv, en cirkel som det är bra om man kan avbryta så fort som möjligt. Lättare sagt än gjort dock! Men exempelvis mindfulnessövningar (typ meditation, att gå ut och gå i naturen, att färglägga bilder, etc.) kan hjälpa mot stress.
Jag ska ge dig lite allmänna tips som jag kom att tänka på när jag läste om din situation, tips på hur man kan försöka tänka och så. Hoppas nåt av dem är ett sånt som du kan ha nytta av :)
-          Gör en så kallad ”bucket list”, en lista på saker som du skulle vilja göra under sommaren. Men! Kom ihåg att bara för att du gör en sån lista så är det inte aaaalls nån press på att du borde göra allt på den. Den är mera ett verktyg att våga börja fantisera och drömma om allt sånt som går att göra, en lista som du kan ta till när du känner att vardagen känns lite trist. Och du behöver inte bara sätta ”stora” saker på den, den kan också innehålla såna grejer som att fara på glass till nåt skilt ställe, eller nån bok du skulle vilja läsa :)
-          Kom ihåg att fastän du börjar jobba i Juli så är sommaren inte slut bara för det. Visst, du kommer inte ha lika mycket tid som i Juni – men tid kommer du ha, för du jobbar ju inte dygnet runt. Att jobba kan på det viset kännas lättare än när man går i skola, för när du jobbar så är det tydligt när du är i jobb och när du är ledig. Din lediga tid är bara din, för du behöver ju inte göra några läxor eller nåt sånt.
-          Du säger att du inte har någon att vara med just nu. Det känns säkert lite ledsamt. Men där kanske också jobbet kan vara av hjälp? Jag vet ju inte nu vad det är du kommer jobba med, men kanske där också jobbar någon annan kul typ, som du kan föreslå att hänger med dig på after work limsa nånstans när det är bra väder..?
-          Hur livet upplevs är långt upp till vilken inställning man väljer att ha till det, och hur man väljer att se på det. Man kan alltså programmera sin hjärna till att försöka se de mera positiva sidorna av livet, även om det för alla känns tungt ibland, och man kan behöva träna sitt huvud lite grann. Att skriva en tacksamhetsdagbok kan hjälpa ens huvud på traven med det här, exempelvis att man varje kväll skriver ner tre saker som man är tacksam över (får vara både stora och pyttesmå saker). Att skriva dagbok överlag är bra, då blir man mera medveten om egna tankar. Och ifall man länge upplever att livet bara känns stressande och tråkigt – så är det en jättebra idé att fara och prata med någon om det, gärna en sakkunnig av något slag, typ en kurator. För ibland så är allt man behöver någon annans perspektiv och en knuff i rätt riktning :)
Jag hoppas du får en jättefin sommar, med lagom mycket roligt, lagom mycket vila, och att ditt sommarjobb känns givande (eller åtminstone okej). Försök ta dagen som den kommer!
Kram, Kix