trick och slalomskidor
15.01.2015
Okej, ja vet inte om ni vet svaret på min fråga meeeeeen.... när man vill göra tricks i slalombackarna så andvänds för det mesta så kallade twintips som är slalom skidor som är böjda uppåt på båda ändorna. Det jag undrar är om man kan tricksa och hoppa med vanliga timglas formade skidor utan att det gör någon skillnad? Och jag är lite rädd att då sådana skidor inte är gjorda gör att hoppa och tricksa så finns det risk att t.ex. de lossnar (säkerhets mekanism) eller att skorna ät tyngre än de till twintips skidorna. Och det enda sättet att lära sig behärska hopporna är att fara på dem. Väl? Nåja tack på förhand :) tb

Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.01.2015
Hejsan tb
Du har så rätt i att vanliga timglasskidor inte är gjorda för trick på samma sätt som twintips. Men det är nog mig veterligen samma skor som folk brukar använda till båda skidorna. Det enda som hända är att bindningarna kan slå ur vid ett hopp men det kan nog hända med båda skidorna. Man kan nog göra trick och hopp med båda skidorna, men om du har tänkt avsluta ett trick eller hopp bakåtsvängd så är det ju ingen skillnad med twintips som man kan åka båda vägarna lika bra med, men med vanliga timglas så går det ju inte att åka baklänges.
Så du kan nog göra trick och hopp med vanliga skidor bara du avslutar med att stå med ansiktet framåt och inte bakåt. Åka på rails går lika bra med vanliga som med twintips tex.
Hoppas det blev på klart, sätt en kommentar om du ännu funderar över något :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna som fick hjälp av sonen som brukar göra trick och hopp i slalombacken :)