Ungdomsliv och decibel
15.04.2015
Hej!
Jag brukar ofta läsa frågor och svar här. Jag undrar varför ni ibland skickar frågan vidare till Ungdomsliv.fi eller vad det nu heter? Tycker ni ger mer utförligare svar och det känns som ni verkligen funderat över svaret. Svaren från ungdomsliv är ju ofta korta samt att det är ganska tydligt att den som svarat inte har svenska som modersmål, vilket gör att svaret känns lite krystat. Man förstår ju vad de menar men det känns inte lika seriöst när svaret innehåller konstiga formuleringar. Om man vill ha ett svar av ungdomsliv.fi (de gör säkert också ett jättebra jobb, vill inte klanka ner på dem nu) så skickar man väl frågan direkt till dem och inte till er samt vice versa? :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
15.04.2015
Hej!
Vad kul att du brukar surfa runt på Decibel! Superbra sätt att skaffa sig en massa "livskunskap" gratis, genom att lära sig av andras problem och misstag :D
Jo, det är så att vi samarbetar med den nationella ungdomswebbportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi. De är vår motsvarighet, men ska framförallt hjälpa ungdomar i alla de finländska kommuner som inte har någon egen portal. Får de frågor från unga i kommuner som nog har egna portaler (finns ca 34 st i Finland), så skaffar de fram svar från de portalernas ungdomsinformatörer eller ungdomsledare.
Vi har dock en lite speciell deal med dem sedan hösten 2014, som vi gjort med dem eftersom vi får så väldigt många frågor varje månad (jämfört med många andra portaler), mellan 200 och 300 st i dagsläget. Decibel är också speciell på det sättet att vi är helt och hållet finansierade av våra 11 egna medlemskommuner (Kronoby, Pedersöre, Jakobstad, Nykarleby, Vörå, Korsholm, Malax, Korsnäs, Närpes, Kaskö och Kristinestad) med 1 €/invånare/år. Det är bara för utveckling och specialprojekt, som tex att fara ut till högstadierna och prata om Inte-okej-sex-paketet nu som vi får pengar utifrån för. Decibels undomsinformatörers arbetstid räcker knappt till frågorna från de 11 egna kommunerna, alla infosidor som ska skapas osv, så när vi får frågor från andra finländska kommuner, så skickar vi dem till Ungdomsliv-Nuortenelämä. De besvarar då dem och skickar tillbaka svaret åt oss, och så syns det på båda sajterna. Bland annat skickar de Vasa-frågorna till vår kollega Tiina på Reimari, som är Vasas motsvarighet till Decibel. De besvarar i dagsläget också Larsmos frågor, eftersom Larsmo tyvärr inte är med i någon eller har någon egen rådgivningstjänst som motsvarar oss. Från statens sida är målet att alla kommuner ska ingå i eller ha egna ungdomsinformations- och rådgivningstjänster och det står också i Ungdomslagen. Ungdomsliv har funnits i ett par år nu, men bygger fortfarande upp tex sitt expertnätverk.
Vi håller på att starta upp liknande samarbeten i Sverige också för de frågor vi får av rikssvenska ungdomar (vi ska troligen besöka Ungdomar.se i Stockholm i maj). Vi vill också inleda samarbete med Unginfo, som är den andra finlandssvenska portalen (eg. resten av svenskspråkiga Finland) för de svenskspråkiga frågor vi får från deras kommuner. Så det kan nog ske vissa förändringar på Decibel ännu innan hösten.
Men ni ungdomar som är från Decibels 11 medlemskommuner, så får naturligtvis svar av våra egna ungdomsinformatörer (Liselott, Sanna och Jenny), vår egen barnmorska-hälsovårdare Annika och av våra egna experter. Vi kan inte heller kräva att våra experter, som ju ställer upp helt frivilligt och svarar på våra ungdomars frågor, ska börja besvara frågor av unga från resten av Finland eller till och med från Sverige - för då kanske de tycker det blir för jobbigt och inte vill vara med längre. Orsaken till att svaren från Ungdomsliv inte kanske har den smidigaste svenskan är helt enkelt att Mika och Maria (som är de som svarar oftast) har finska som modersmål (Mika är dock uppväxt i Karleby, men båda bor i Uleåborg). Rent fysiskt finns Ungdomsliv i Uleåborg. Och orsaken till att vi på Decibel svarar lite mer utförligt är nog bara att vi gillar det sättet att jobba på och är liksom så "varma i kläderna" med besvarandet att det brukar ryka om tangentborden här ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna