utbyte
02.08.2024
Hej! Min största dröm är och har länge varit att någongång åka på en utbytesresa till USA, gärna för att få uppleva ett amerikanskt Highschool-liv och tillhörande saker, så därför gärna när jag är ca. 16-18 år kanske? Det är enda jag egentligen vet fast jag har försökt läsa på är att det kostar så sjukt mycket och just nu åtminstone mycket mer än vad jag eller min familj skulle ha råd med. Hellst skulle jag ju göra ett utbyte som är sådär 6-10 månader men jag har hört att man också kan åka på ”språkresor” som är kortare typ bara några veckor eller en månad. Men måste det kosta så mycket att göra ett sånhärnt utbyte? Och var kan man läsa på mer om just dehär och vilka ”föreningar” i Finland ordnar sånthär egentligen, och hur gör man med skolan i Finland? måste man gå om sen eller? Och ifall man är intresserad hur kan man göra då och ifall man skulle ha möjlighet att göra ett utbyte hur går processen till? Jag vet att jag frågar jättemycket men hoppas någon kan svara på en del av frågorna i alla fall! Nyfikenn
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
06.08.2024
Hej,
Tack för din fråga. Vad roligt att du är intresserad av att åka på utbyte! Vill du uppleva amerikanskt High School-liv är det nästan ett utbytesår som gäller, då får du under ett läsår gå i en High School i USA och vara delaktig i allt som ingår i det. Under ditt utbyte kommer du också att bo i en familj, så du kommer också få uppleva familjelivet i ett annat land. Det allra vanligaste är att man åker på utbyte under sitt andra år i gymnasiet, eftersom man inte kan riktigt åka iväg då det ska skrivas studentskrivningar. Då du är borta på ditt utbyte ett år, behöver du gå om det du missat här i Finland. Du kommer alltså tillbaka från ditt utbyte med många erfarenheter rikare och börjar på tvåan i gymnasiet med de ett år yngre studeranden.
Du har helt rätt i att utbyten kostar mycket och det kan vara ett problem som inte går att lösa, men som du själv skriver finns det också språkresor/kurser som du kan åka på. Dessa är kortare och därför också billigare, och de ordnas i flera olika destinationsländer. På en språkresa/kurs får du träffa ungdomar från många olika länder och ta del av kulturen i ett annat land. Det ingår generellt också språkstudier i en språkresa/kurs där man får förbättra sina kunskaper i destinationslandets språk. Är det frågan om ett engelskspråkigt land är det meningen att man ska förbättra sina kunskaper i engelska, och handlar det om ett land där man i huvudsak talar spanska gäller det att förbättra sina kunskaper i spanska.
Du har redan gjort ett stort jobb med att ta reda på själv vad som erbjuds, vilket är jättefint. Nu gäller det bara att välja vilket av dessa du vill satsa på och när du i så fall skulle vilja åka. Det finns flera olika organisationer som erbjuder utbyten och språkresor/kurser för unga och på deras hemsidor hittar du mycket information om det som erbjuds. Här under listar jag några exempel på sådana organisationer, men det finns säkerligen många fler:
• STS
• EF
• Kilroy
• Mirlo
• Educatius
• Rotary
Kommer du fram till att det är utbyte som gäller rekommenderar jag att du diskuterar detta vidare med elev-/studiehandledaren i din skola. Hen kan säkert hjälpa dig med hur du i praktiken ska gå tillväga för att göra din dröm sann. Alternativt kan du alltid ta kontakt med en organisation som erbjuder det du söker och ställa alla dina frågor till dem, de finns till för att hjälpa dig! Kom ihåg att ingen förväntar sig att du ska på förhand kunna veta vad du ska göra och hur allt ska gå till, utan kan och ska fråga om allt sådant som du funderar över. Det är deras jobb att besvara på dina frågor och hjälpa dig med allt detta :)
Lycka till! <3
Kram, Lila