Utter
06.10.2014
Hej. Nu är det så ajj jag skulle vilja ha en utter som husdjur. Men var får man tag på en eller går de ens, eller måste man inportera? Tacksam för svar!!
fjortiz

Ungdomsinformatören Sanna svarar
15.10.2014
Hejsan, vi har inte fått fram så jätte mycket om att ha en utter som husdjur.
Här ett utdrag från flaschback.org:
Uttrar i en djurpark kan vara nog så gulligt, och visst är de charmiga. Men de är inte husdjur! Dels behöver de en massa vatten (inte ett badkar) att plaska runt i, dels behöver de långt mycket mer utrymme än vad de flelsta människor kan ställa upp med. De har också starka tänder och käkar och kan bitas väldigt väldigt ordentligt - kanske inte en ägare, men kanske slumpmässig kompis/släkting/hantverkare. Och till sist är det förbjudet att ha utter som husdjur, och att bryta mot lagen är inte att rekommendera. Blir uttern sjuk och du måste åka till veterinär så sitter du på pottan.
Välj något smidigare. En iller är som utter light ungefär. Slut på utdrag.
Om man söker ifall det är lagligt att hålla en utter som husdjur så är det lite luddigt. Det står inte exakt att man INTE får ha en utter som husdjur, MEN det står att man inte får fånga in ett viltdjur i naturen och ha som husdjur. En tolkningsfråga där skulle jag tro. Jag menar var skulle du få tag i din eventuella utter? De finns väl inte i djuraffären att köpas, eller? Som sagt var är det inte lagligt att fånga in en i naturen. Sen är det ju faktiskt så att en utter har en hel del speciella behov. Den behöver ha tillgång till vatten, ganska mycket också. Var fixar du det i ett vanligt hem? Den är van att ha stora utrymmen att röra sig fritt på, det blir också svårt att ordna i ett hem. Man kan ju ha vad som helst för djur och de kan vara jätte gulliga och allt sånt, men man får ju inte ägna sig åt djurplågeri. Tyvärr tror jag att det kunde vara ganska så svårt att ha en utter som husdjur i ett vanligt hem utan att det oundvikligen blir någon form av djurplågeri :( Jag skulle rekommendera en iller, som det står i flaschback utdraget. Eller något annat liknande djur som är mera vanligt att man har som husdjur. Sorry, nu men så är det <3
Kramar från ungdomsinformatören Sanna