Vad göra med min piercing?
13.03.2024
Jag gjorde min navelpiercing för 1,5 år sedan. Piercaren placerade den lite högre upp på grund av min anatomi. Jag tror att jag har en så kallad floating navel. Det har väl läkt okej, den är inte väldigt röd eller svullen och det gör inte ont.
Hålen är dock lite röda (detta syns inte om man snabbt kollar på min mage eftersom det röda liksom hamnar bakom piercingens kulor). Jag har alltid tänkt att det här säkert inte är så farligt då piercingen annars inte på något sätt stör mig. Det är först nyligen jag har insett att det kanske inte är så normalt ändå och att det kan sluta med att min piercing "rejectar". Har googleat massa och vissa säger att man inte alls ska pierca floating navels och många sänger att man i så fall borde använda ett annat smycke, där den understa kulan är platt.
Vad ska jag göra? Hålen är som sagt smått röda (inte illröda, mer blekt) och de känns också lite större än vad jag tänker är normalt. Annars irriterar den mig inte. Så här har det sett ut sen jag gjorde den och jag har som sagt inte reagerat förrän nu, då jag fick upp tiktoks om sånt här. Borde jag skaffa en annan typ av smycke? Nu har jag en klassisk navelpiercing (en "stång" av titanium som har en mindre kula där uppe och en större där nere) Borde jag gå till en piercare så att de kan göra en bedömning? Är det någon produkt man ska använda? Har nästan slutat rengöra den då den typ är läkt. Brukar bara tvätta med mild tvål ibland (använde saltlösning första tiden). Ska man ta ut piercingen helt? (Alla säger att om den "rejectar" ska man ta ut den fort, men jag vet ju inte om det är det den gör). Ingen aning

Ungdomsinformatör Kix svarar
20.03.2024
Hejsan!
Tack för din fråga.
Jag hör att du har funderat och läst på en del om navelpiercingar, det är bra. Det man behöver komma ihåg när man söker information om piercingar är dock att det inom denna yrkesbransch ännu finns flera olika ”skolor” av hur man tänker kring optimal läkning och piercingteknik – så ibland kan två erfarna och bra piercare ändå ge lite olika råd. Det kan därför vara bra att testa lite olika tips om det första inte funkar, eftersom vi alla har olika kroppar som reagerar och läker olika. Försök att endast ta din information från professionella piercare, eftersom det lätt sprids ganska mycket myter om hur piercingar (och tatueringar) funkar.
Det är mycket vanligt att navelpiercingar stöts ut nån millimeter under läkningen/den första tiden, därför brukar man göra piercingen med mera hud emellan från ingångshålet till utgångshålet än vad man sen tänker att man vill lämna med när det är läkt. Jag antar att din piercare har gjort samma, det låter som att hen är erfaren med tanke på att hen tänkt till en extra gång med placeringen av ditt smycke med tanke på din anatomi. Dock är risken för att piercingen stöts ut högre för alla surface piercings (vilket en navelpiercing är) oavsett var de är placerade, än med piercingar som far rakt genom nåt (typ en örsnibb). Risken finns alltså där även om man inte har en s.k. ”floating navel” (utan distinkt kant på navelns övre sida), och det är alltid viktigt att ta hand om den rätt.
Det som du kan fundera på med ditt smyckesval i din typ av navel är ifall det känns som att den stora kulan är ”ivägen” och fastnar i saker ofta, om den liksom inte kommer ut skyddad inuti navelgropen såsom en navelpiercing gjord på en navel med kant (ojj, jag märker att det här var svårt att förklara i skrift när jag inte kan peka/rita, men hoppas du fattar vad jag försöker säga ändå :D ). Om det känns som att kulorna är för stora eller fastnar i, så kan det absolut vara värt att testa byta till ett smycke med mindre kulor eller en platta på endera sidan. Vi har alla olika anatomi, så smycken passar olika bra.
På din beskrivning så tycker jag det låter som att din piercing har läkt bra med tanke på tiden som har gått från när du har piercat dig. Du skriver att den inte är svullen, inte illrött, och gör inte ont. Bra! Det att huden runt hålen är färgad lite annorlunda kan vara normalt, men det är svårt för mig att säga när jag inte ser den. Det kan nämligen vara att det är ärrvävnaden som har en annan färg än vad din vanliga hud har. Ifall det är så, så bleknar denna ärrvävnad oftast med tiden. På min egen navelpiercing som är många år gammal så ser man nog ännu också att huden är lite annorlunda runtom, för att det är ett läkt ”sår”. För mig så är det övre piercinghålet också lite större än det nedre, och piercingen har under åren migrerat utåt kanske tre millimeter eller så, innan det har stadgat sig. Vilket är rätt vanligt.
Jag tycker att ifall du oroar dig och tänker på det här mycket, så kan du boka tid för en konsultation hos en professionell piercare (gärna den som gjorde den, ifall du har möjlighet och tyckte att hen kändes som en vettig typ), så att hen får se på din piercing och göra en bedömning. Jag tänker att detta kunde lugna dina nerver. Och är det då så att ni ser att piercingen verkar vara lite irriterad av någon orsak, så kan ni tillsammans se på alternativ till smycken.
Bra att du tvättar din piercing ibland, och att du inte övertvättar den (vilket kan torka ut). Ifall du nån gång känner att den känns lite mer irriterad (typ har fastnat i något så det ryckt till), så kan du också återgå till att göra saltsköljning några gånger för att fräscha upp området. Det är också bra att göra saltsköljning före och efter man byter smycke.
Jag vill ännu säga något om när piercingar stöts ut: om en piercing skulle ”stötas ut”, så är det oftast en rätt långsam process, och man kan ta ut piercingen om man märker att man har ganska lite hud kvar, eller att piercingen helt enkelt aldrig riktigt läker utan hela tiden är svullen och irriterad. Detta lämnar små ärr. Om en piercing har stötts ut eller man tagit bort den, så går det att pierca området igen trots att där finns ärrvävnad, bara man väntar en stund så att allt hinner läka ordentligt först.
Så, för att sammanfatta; Jag tycker på basis av det du skriver att din piercing har läkt rätt bra, och jag tror det vore drastiskt att ta ut den ifall du överlag gillar hur den ser ut. Men jag tycker också att det vore en bra idé att visa upp den, mest för att lugna dina nerver men också för att fundera på olika smyckesalternativ beroende på hur din piercing sitter. Det kan ju också överlag vara kul med nåt nytt :)
Lycka till!
Mvh, Kix
Piercare