vad kan man göra åt add
23.04.2016
Hej jag har ganska nyligen fått reda på att jag har add men vi har inte pratat om det mycket än men iaf så undrar jag vad kan jag göra åt det? Asså så jag blir av med det johanna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2016
Hej.
Vad man kan "göra" åt en add diagnos beror nog nästan helt och hållet på vad man har för svårigheter och hur/varför det ställdes någon diagnos. Jag antar att det är en psykolog eller liknande som fastställde diagnosen? Isåfall skulle det nog vara bäst om du diskuterade saken med hen. I vilket fall som helst, oavsett vad det är för diagnos man har fått så borde det ju vara ganska självklart att det är yrkespersonen som ger diagnosen som ochså berättar och förklarar om vad det innebär.
Så beroende på vad det är du har för problem i din vardag så kan man försöka bearbeta det på olika sätt, beteendeterapi, dvs genom samtal avslappningsövningar, medicinering eller neurofeedback. Men det är nog i samarbete med din psykolog/vårdande läkare som det besluts om vilken behandling som är rätt i just ditt fall, så jag tycker att du skall tala om saken hemma så ni får boka en ny tid till psykolog/läkare och diskutera olika behandlingsmöjligheter. Till flera av behandlingarna har man möjlighet att få betalningsförbindelse via hemkommunen så man behöver inte nödvändigtvis stå för kostnaden själv, vilket annars kan vara ett problem.
Kram
Tessi