Våldtäkt?
10.10.2015
Jag var tsm med en , vi har gjort slut nu för en tid sen. Då jag i efterhand funderat över vårt förhållande, kom jag ihåg något som gjorde otroligt ont att minnas.
En natt för ganska länge sen, kanske typ ett halvår, låg vi i sängen och min dåvarande ville ha sex. Jag sa nej, var sjukt trött och hade inte lust. Av någon anledning fortsatte h*n ändå. Jag sa nej flera gånger, men fick typ frågan "inte?" medan h*n fortsatte. Tillsist hade vi sex, och jag kände hela tiden bara "men jag sa ju nej".
Mådde dåligt dagen efter, var tyst och då frågade h*n vad som var fel. Jag svarade "jag sa nej". Min dåvarande började då gråta och jag blev nästan tvungen att trösta, trots att jag själv mådde skit över detta. Jag förträngde allt sen, ville inte minnas, tänkte att de va mitt fel.
Jag kanske inte kämpade imot tillräckligt? Jag kanske verkade med på det? Sa jag nej på skarpen eller mer lungt?
Efter att jag kom ihåg det här har jag inte kunnat sluta tänka på det. Har inte berättat åt någon, utom ni nu då.Känner mig så smutsig, dålig och löjlig.
Vill veta, var det en våldtäkt? Vad ska jag göra? Vägrar anmäla. snällahjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.10.2015
Hej.
Åh, jag är ledsen att du har behövt uppleva detta. Allt sexuellt våld är fel, och det finns INGENTING som försvarar att man tvingar någon till sex. Det är någonting som är riktigt grundläggande fel i en person som vill fortsätta ha sex efter att den andra har sagt att den inte vill. Och för dig, att utsättas för det av en person som du älskade och litade på gör det hela så mycket mer obehagligt.
Det första du skall göra nu är att förlåta dig själv. Det var inte ditt fel. Du sade nej. Du sade att du inte ville. Det finns ingenting som berättigar att personen fortsatte övergreppet. Hen kanske inte förstod att hen gjorde någonting som var emot din vilja, men hen borde ha lyssnat och respekterat ditt NEJ. Man gör helt enkelt inte så, någonsin. Det är inte DU som skall känna dig smutsig eller dålig. Förlåt dig själv.
Det är helt förståeligt att du har förträngt detta. Det är en försvarsmekanism som hjärnan använder sig av ibland då den anser att man inte är beredd eller tillräckligt stark för att hantera en sak. Ibland bubblar minnena upp först långt senare, då man kanske är bättre utrustad att hantera dem. Men det betyder ju inte att de skulle vara lätta att hantera då heller.
Jag tror förstås att dina föräldrar också skulle bryta med hen om de visste om vad som har hänt. Och jag tycker att det var bra att det tog slut, även om det delvis berodde på andra orsaker. Man kan inte bygga en relation på ett sådant svek, och en människa som inte förstår vad NEJ betyder förtjänar inte flera chanser. Jag tycker att du kan säga till dina föräldrar att du inte tycker att de skall ha kontakt med honom, för att de inte vet om allting som har hänt. Du behöver inte berätta allting för dem. "Barn" har också rätt till ett privatliv och det kan du säga till dem om de ifrågasätter det.
Det hen gjorde var fel. På alla nivåer. Jag tror att du skulle må bra av att tala med någon om saken och berätta det högt. Om det känns svårt att föra saken på tal så kan du printa ut det du skrivit till oss och visa det för en terapeut/psykolog så får ni fortsätta därifrån. Det finns även en kostnadsfri samtalsjour som man kan ringa till: Tukinainen :0800 97899. Om du har någon vårdkontakt någonstans för tillfället (till en psykolog, kurator, terapeut, mentalvårdare) så tycker jag ändå att du skall ta mod till dig och tala om saken. Det värsta har ju redan hänt, och nu behöver du nog lite hjälp för att komma vidare. Det traumat som du har gått igenom kan i värsta fall även leda till eller ha samband med andra psykiska problem som man kan drabbaas av senare, t.ex. depressioner, självskadebeteende, ätstörningar o.s.v.
Det är bra att du är arg på personen som gjorde dig illa. Och bara för att du berättar om saken för någon betyder det inte att du måste anmäla det som hänt. Men det skulle antagligen hjälpa dig att släppa ifrån dig lite av skuldkänslorna över det som hände och du skulle förhoppningsvis sova bättre.
Ta hand om dig!
Många kramar
Tessi