Vana
21.10.2015
Hej!
Vad har ni på decibel för vana (snarare sagt ovana) som är lite små konstig som nästan ingen annan gör och som inte är så bra för er hälsa eller själ?
Jag har t.ex. en ovana att jag måste öppna och stänga fönsterluckan 2 gånger innan jag går och lägger mig. Fast bara när jag sover hemma i mitt rum.
Praktikanten Emelie svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.10.2015
Hej!
Du är garanterad inte ensam om att ha någon form av ovana. Alla har det. En del lite mer "vanligare" ovanor och andra lite mer konstiga. Alla vi här på Decibe harl någon ovana, vi har till och med flera. Det går så länge vi inte har så allvarliga ovanor som påverkar oss själva eller andra på något farligt sätt. Och så länge vi inte tycker att vår ovana tar över vårat liv! ;)
Man kan ju fundera över hur dessa ovanor uppstår. Är det för att minska någon slags stress, någon rädsla eller för att få ut någon form av glädje eller njutning? Man kan ju bolla och fundera med sig själv (eller någon annan) vad man kommer fram till bara för att reflektera över ens tankar. Din ovana att du måste öppna och stänga fönsterluckan två gånger innan du går och lägger dig, låter i sig inte så farligt eftersom de inte verkar skada dig eller någon annan. Och du gör inte heller det när du sover hos någon annan. Så det är heeeeelt okej att ha en ovana så länge du känner att din ovana inte är något problem för dig!
Jag har flera ovanor och var faktiskt tvungen att fundera vilken jag skall berätta om. Men en liten konstig ovana jag har är att jag alltid har på ett alarm innan mitt egentliga alarm. Bara för att jag älskar att vakna innan min egentliga väckar klocka. Så varje vardag har jag mitt egentliga alarm inställt på klockan halv sju och så har jag ett alarm klockan tre på natten. Så varje natt klockan tre ringer min telefon och jag vaknar till och får känna känslan "Yes jag har några timmar kvar att sova!". Konstigt ja jag vet, och jag gör detta även över helger och när jag sover med någon annan så du kan ju gissa att de personerna inte är så jätte glada i mig..
Sen så har jag även någon ovana som att varje gång jag kokar kaffe så måste jag lukta i kaffeburken och typ varje gång jag låser upp min bil så trycker jag på låsupp knappen på bilnyckeln flera gånger ända tills jag är framme vid dörren och skall sätta mig i.
Denna vecka har vi två praoelever på Decibel och de berättar så här om sina ovanor;
Jag, Emilia, har som ovana att alltid när jag är ute på stan och äter franskisar på t.ex. Hesburger äter jag aldrig upp hela franskisen utan jag lämnar den delen jag hållit i med fingrarna. Detta p.g.a min lindriga bacillskräck.
Min vän Linnea har som ovana att hon knäcker fingrarna och nacken allt för ofta.
Jag, Sanna har också flera ovanor. Här kommer några exempel: Då jag låser en ytterdörr och far någonstans ifrån måste jag alltid flera gånger rycka i dörren och säga halv högt för mig själv, "Jag har låst dörren, dörren är låst" samma gäller om jag använt strykjärnet, när jag drar ur sladden måste jag igen säga halv högt för  mig själv att jag har dragit ur sladden. Om jag inte gör det här så vet jag att jag kommer att plågas över om jag faktiskt låste dörren/drog ur sladden till strykjärnet. Det har hänt att jag fått åka tillbaka och kolla ;)
Du märker att du är i gott sällskap :)
Många kramar från oss alla på kontoret <3