Varför?
22.07.2018
Hej! Jag undrar varför decibel gäller för de flesta kommuner i Österbotten men sen också för hela Sverige? Förstår att ni delar in det enligt de kommuner som deltar (dvs t.ex. inte Vasa) och att ni skickar frågor från andra finländska kommuner vidare till en annan portal. MEN varför svarar ni då på frågor från Sverige? Vissa frågor ser man ju tydligt att de inte är från Finland ens. Då borde Decibel heta Österbottens och Sveriges ungdomsportal.
Tycker ni har gjort en konstig indelning på vilka frågor ni svarar på.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.07.2018
Hej.
Det är en bra fråga. Jag skall förklara.
Decibel har alltså 11 medlemskommuner i Finland, och dessa betalar för vår verksamhet. Det innebär att vi kan upprätthålla vår sajt, svara på frågor och göra besök till högstadierna i våra medlemskommuner.
Frågor från andra kommuner i Finland skickar vi till de samarbetspartners vi har här, och deras ungdomsinformatörer eller experter svarar på dem.
I Sverige har vi för tillfället inga samarbetspartners. Vi har varit på besök och försökt hitta det, men systemet med kommunernas service/ansvar och vad som är kommunalt/privat är lite annorlunda i Sverige, och därför har vi inte ännu lyckats hitta någon som kan samarbeta med oss på ett sätt som skulle fungera.
Men vi vill inte heller dissa någon. Ungdomar skall ha rätt att ställa sina frågor och få svar på dem. Alltid är det inte så lätt att svara, eftersom systemen kan vara annorlunda där (som jag just skrev) men det betyder ju inte att frågorna skulle vara mindre viktiga för att de kommer från ett annat land, och så länge våra resurser räcker till så svarar vi.
Det heter Österbottens ungdomsportal eftersom det endast är våra medlemskommuner som har rätt till all service vi erbjuder, men jag tycker att indelningen skulle vara betydligt tristare om vi valde att helt sluta svara på frågor som kommer från andra ställen än "våra egna".
Så indelningen är nog inte speciellt konstig, utan innebär ju att det är bra att människor hittar till vår sajt även om de inte bor i Österbotten.
Kram
Tessi