Varför
13.01.2023
Hejj
Jag undrar varför jag känner behovet av att må dåligt. Jag mår dåligt ofta och känner mig deprimerad och har ångest och sånt. Har också mycket annat konstigt men orkar int gå in på detalj.
Min fråga är varför jag känner behovet av att må jätte dåligt. Jag önskar att jag sku ha typ bpd eller va bipolär eller nått annat, jag vet att det är jätte jobbigt och hemskt att ha en psykisk sjukdom och jag vet hur jobbigt det är att må dåligt men på samma gång känner jag ett stort behov av att vara riktigt mentalt sjuk. Ibland känns det också som att jag fakear och är väldigt osäker om jag faktiskt mår dåligt. Vad kan dehär bero på?
my do

Utvecklingspsykologistuderande My svarar
17.01.2023
Hej och tack för din fråga!
Först och främst är det väldigt roligt att du hittat hit och väldigt bra samt modigt av dig att höra av dig och berätta för oss hur du känner.
Har du pratat med någon kurator eller skolpsykolog om hur du känner och mår? Det kan vara bra att få bolla tankarna och prata med antingen en kurator eller skolpsykolog. Om du inte känner dig bekväm med att prata med någon av dessa kan du bra prata med en annan vuxen som du känner dig bekväm med. En faktor som kan leda till att du känner behovet av att må dåligt hela tiden är just för att du mår dåligt och gjort det så länge så din hjärna normaliserat det. Därför är det viktigt du får hjälp. Det är flera där ute som känner att de inte är värda hjälpen just för att de tycker andra har det är värre och är mer värda hjälpen men så är det inte, alla har rätt till hjälp. Ifall du inte känner för att gå till en skolpsykolog eller kurator kan du alltid skicka in hit igen eller kolla in ärligt talat – chatten som är anonym.
Sköt om dig och lycka till!
Med vänliga hälsningar, My.