Varför gör de så?
03.11.2023
Hej. Jag har lagt märke till i min skola att det är en massa tjejer som tittar på mig. Direkt då jag gör ögon kontakt eller de märker att jag har märkt dem så svänger de snabbt bort huvudet åt andra hållet som att inget har hänt. Min fråga är varför gör de det. Bomben
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
09.11.2023
Hej!
Tack för din fråga. Jag förstår att det kan kännas lite förvirrande när folk uppför sig på ett sätt som man inte riktigt förstår sig på. Hurudan känsla får du själv när dom tittar på dig? Känns det roligt och spännande eller gör det dig obekväm? Om du tycker att det är jobbigt eller ifall du blir obekväm av deras blickar får du såklart säga åt dom att sluta.
Jag kan tyvärr inte säga med säkerhet varför tjejerna i din skola gör så här men min första tanke är att dom kanske tycker att du ser bra ut eller att du fångar deras uppmärksamhet på något annat sätt. Det verkar ju som att du i alla fall har deras intresse om det är så att dom tittar på dig så fort dom får en chans.
Det bästa sättet att ta reda på hur det ligger till är att helt enkelt gå fram och fråga. Det kanske känns lite stelt och skrämmande men eftersom dom här tjejerna ju verkar vilja ha din uppmärksamhet så tror jag inte att det skadar att fråga dom vad grejen är. Alternativt kan du ju försöka fråga någon person som du vet att känner dom ifall dom skulle veta lite bättre vad det är frågan om. Du kan även be någon av dina kompisar fråga tjejerna vad deras blickar betyder.
Jag kan som sagt inte veta exakt vad orsaken är bakom tjejernas beteende men jag tror inte att du behöver oroa dig. Det handlar antagligen bara om att du fångat deras intresse på något sätt. Oavsett hur det ligger till har du rätt att be dom sluta ifall det inte känns bra eller om du tycker att deras beteende är irriterande. Om du inte vill göra det själv kan du ta hjälp av t.ex. en kompis, en lärare, en skolcoach eller kurator.
Kram,
Rosanna