-Vart tog vägen vägen är vi ute på en åker och åker?
03.10.2017
Har några frågor:
1. Om hela jordens befolkning skulle samlas på samma plats på jorden och hoppa på EXAKT samma tid vad skulle hända då?
2. Varför har brödrostar en inställning som bränner brödet så inni satan?
3. Om man stryper an smurf vilken färg blir den?
4. På bio salonger vilket armstöd är vems? Två bagare och en smet

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.10.2017
Hej Två bagare och en smet!
Whyyy oh whyyyyyy are you doing this to us??!!!... ;) Nämen fine, okej, vi sätter tid på er nu.
1. Det finns en teori som menar om att om vi alla samlades på en så liten punkt som möjligt på jordens yta och hoppade på en gång, så skulle jordens omloppsbana runt solen rubbas. Men försök föreställa dig hur det skulle arrangeras i praktiken, tex hur många tår som skulle behöva plåstras om när någon råkat trampa på dem i trängseln. Och vad en rubbning skulle innebära, tex om vi skulle komma lite längre ifrån/närmare solen i något skede, så att det skulle bli dödligt kallt eller hett?...
2. Vet du, jag har för mig att det finns de som gillar bränt bröd. Fast personligen tror jag mer på att det är samma "because we can"-inställning hos brödrosttillverkarna som hos fabrikörer som som tillverkar bilar som kan köra i 220 km/h (iaf enligt mätaren) fastän det inte finns en endaste statlig väg i de flesta tillverkningsland där sådana hastigheter är tillåtna. Inte ens på autobahn i Tyskland är det egentligen okej att köra så hårt, btw (http://www.autobahnguide.se/hastigheter/).
3. Samma fråga kunde appliceras på tex Avatar-filmens humanoida ras Na´vi (https://sv.wikipedia.org/wiki/Avatar_(film)), the andorians i Star Trek (http://memory-alpha.wikia.com/wiki/Andorian) och en hel radda av blåhudade utomjordingar i Star Wars (googla). Jag spekulerar nu som så i alla fall att det dessutom beror på vilken färg på blodet de har, så har de rött blod som vi, så skulle jag gissa på att de blåhudade blir lila-aktiga när man försöker strypa dem. Kanske svart blod då ger blågrå hudton, grönt blod turkos hudton osv? MEN, nu är ju smurfarna ursprungligen tecknade och därför blir de väl den färg som tecknaren väljer på tuschen då...
4. Åtminstone enligt komiker, geeks och andra dylika fenomenala och ytterst tillförlitliga medborgare av denna planet, så hör denna fråga till De Stora Frågorna, i still med "How many roads must a man walk down?" i klassikern "The Hitchhiker´s Guide to the Galaxy". Här finns en kille som menar att denna fråga dock helt enkelt inte har något korrekt svar, men ger bra tips på hur man ska försöka stjäla båda armstöden från sina medbiobesökare ;) http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/At_A_Movie_Theater_Which_Arm_Rest_Is_Yours%3F
Sådär, hoppas du är nöjd nu. Och hahaaa, nu fick jag iklämt i dig lite allmänbildning på samma gång ;)
Hälsar Liselott