Vill inte bli brun
13.06.2023
Hej jag jobbar utomhus och är väldigt mycket i solen, jag undviker att stå i solen så mycket som möjligt och använder solkräm, jag vill inte bli brun och jag vill absolut inte få en ful bränna som man får när man arbetar med kortärmat. Hur blir man av med brännan och finns det något jag kan göra för att undvika att bli brun? Det är ju jättevarmt med kläder.
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
19.06.2023
Hej!
Tyvärr är det väldigt svårt att undvika att bli brun när man jobbar utomhus i solen. Det enda man egentligen kan göra är att använda ordentligt med solkräm med hög skyddsfaktor (SPF 30 eller 50) och smörja in sig med jämna mellanrum under dagen. Smörj in din kropp före du sätter på kläder eftersom solen ibland tränger genom tyg. Applicera gärna solkrämen en halvtimme före du går ut så din hud hinner absorbera den tillräckligt och smörj sedan in dig på nytt med 2-3 timmars mellanrum. Du kan även använda  After sun-kräm efteråt för att hjälpa huden att läka eventuella solskador. Att klä på sig är ju såklart det bästa man kan göra men som du själv sa så kan det ju bli otroligt svettigt. Kan du försöka använda tunna, luftiga plagg? Eventuellt någon fladdrig linneskjorta eller dylikt? För att skydda ansiktet är ju en skärmhatt det bästa alternativet.
Kram,
Rosanna