Volontär
11.08.2016
Hej. Jag har nyligen blivit intresserad av volontärarbete utomlands för ett längre tag. Nu vet jag inte riktit vad för slags arbete det finns i de olika världsdelarna, mest bara om det klassiska i Afrika. Jag ska nu börja gymnasiet och funderar att kan man efter studenten åka till tex Afrika för 6-12 mån och efter det fortsätta studierna? Har man fördelar med det? Jag är främst intresserad av att åka till Afrika, men ni kunde ju berätta vad som fnns i andra världsdelar också :)
Orsaken till att jag funderat på att åka iväg är för att jag vill hjälpa till att göra världen lite bättre och jag vill veta att det jag gör i livet är till nytta och hjälp för andra. Sen får man ju såklart se världen och uppleva kulturer på ett helt annat sätt.
Sen en fråga; vilka slags kostnader blir det, vad ingår och vad betalar man för? Tack för mig:)) Lulu
Ungdomsledaren Lina svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
11.08.2016
Hej Lulu
Vi bad en kompis som kan sånt här att svara på din fråga, svaret kommer här:
Jag har nog inga direkta tips annat än att du skall börja kolla organisationer som tar volontärer. Tex en organisation som heter Mwembe rf som finns på FB som Mwanza streetproject. Det är en organisation som tar volontärer. Men de har inget ekonomiskt stöd alls till sina volontärer så då bör man hitta stipendium för att åka. Resa, boende och mat. Det är dyrt med resa men boende och mat är oftast billigare än i Europa förstås.
Röda Korset tar inte människor som inte gått igenom IMPACT training som ordnas på engelska en vecka per år i Nynäs. Det är ofta ganska måna sökande ca 300 och man tar in 25 så det kan kanske vara svårt om man ännu inte har så mycket erfarenhet.
Många frikyrkor har ju också olika utbytesprogram.
https://www.facebook.com/Mwanza-Street-ProjectMwembe-rf-142518285812052/
Mwanza Street Project/Mwembe r.f
Supports children to education in Mwanza, Tanzania. Sponsored by Lions Club, Oravais and private sponsors
Men det lönar sig säkert att söka bland andra organistioner också som kanske har stipendier att ge...
Hoppas det hjälper en bit på väg.
Lena som är aktiv för Mwanza projektet kommer antagligen att komma till Finland i september om du skulle vilja träffa henne "live" och prata med henne. Då kunde du kanske engagera sig för Mwembe rf och göra lite fundraising tillsammans med andra medlemmar här redan på förhand under tiden i gymnasiet
Ha det bra! /Nina
Jag ska ännu kolla med en annan kompis om jag får reda på mera, kolla här under igen efter någon dag.
Hälsar Ungdomsinformatören Sanna
Här kommer ännu mera svar:
Hej!
Ja, volontärarbete ger alltid mycket och kan också vara väldigt olika, allt från att jobba frivilligt på något barnhem till att ta hand om vilda djur eller gräva diken nånstans.