WWF
03.01.2014
Hej! Jag tycker väldigt mycket om djur och skulle väldigt gärna samla in pengar till WWF. Jag vet att man kan vara fadder och skänka engångdonationer men finns det någon möjlighet att gå runt med sparbössor, lite liknade som Röda Korset-insamlingar eller något projekt som hela skolan kan hjälpa till med. Skulle verkligen vilja hjälpa djuren. Tack i förskott för svar. Djurälskare

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.01.2014
Hej Djurälskaren!
Att vilja göra något för någon annan är en härlig känsla som ger mening och mål - och en känsla av belöning. Verkligt bra att ha i sitt liv alltså. Så försök att hålla liv i det intressen och den viljan och hitta flera olika vägar för dig själv att utöva det. WWF är en bra start, och du har säkert läst igenom deras webbsidor mm? Där framgår dock inte riktigt exempelvis ifall man kunde gå med insamlingsbössor, men där står nog att de stöder skolor i miljöfostran. Så vårt förslag är att du tar kontakt med dem (kolla Kontakt-sidan under Miljöutbildning och Kommunikation) och frågar vad de har för olika projekt eller skolpaket och så slår du dig ihop med biologiläraren (eller om ni har någon i skolan som brinner för hållbar utveckling eller miljön överlag) och ser vad ni kan genomföra.
Sedan finns det ju ett flertal föreningar och organisationer här i Österbotten (Svenskfinland) som också satsar på det här med miljöfostran, bevarandet av ekologin, djurens rättigheter osv. På rak arm kommer jag på Natur och Miljö, http://www.naturochmiljo.fi/hem/ och Ostrobothnia Australis, http://www.oa.fi/startsida/  Via de två kommer du garanterat i kontakt med en massa människor som både har samma inställning som du och som håller på med verksamhet inom det här området som du kan delta i. Att försöka bevara våra "lokala" djur är ju också värdefullt och via de här två kommer du säkert i kontakt med konkreta sätt att hjälpa djuren här och nu. Börjar du bara nysta i möjligheterna, så finns det många sätt - vet tex att exempelvis jaktvårdsföreningar exempelvis lägger ut minkfällor för att skydda utrotningshotade fågelkolonier, biologer inventerar och skyddar fladdermus- och havsörnshabitat... Hej, kanske ett sommarjobb eller praktikplats eller något på tex Forststyrelsen eller Miljöcentralen kan ge en hel del! Redan bara att vara med på talko och samla in rosk längs vägrenarna under våren gör något för djuren enligt mottot att "utan en ren natur - inga djur". Till och med scouterna sysslar en hel del med natur och djur! Så utforska alla möjligheter!
Det finns ju fler organisationer bla på riksnivå, som Luonto-liitto, som bland annat ordnar miljöaktionsdagarna varje vår tillsammans med Natur och Miljö (fast jag hittade så här snabbt nu inget om 2014) och som man kan få fler tips genom.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej! En jobbkollega tipsade om den här sommarjobbsplatsen (ifall du klarar dig på finska): http://www.luontoon.fi/Ajankohtaista/uutiset/Sivut/Kesan2014paikatlammaspaimeninahakuun13012014.aspx
Och ännu ett tillägg: samma kollega låter meddela att hon hört att personen som kommer att planera årets Miljöaktionsdagar just kommit tillbaka från julledigt, så troligen kommer datum för årets happening alldeles snart på Natur och Miljös webbsidor!
Hälsar Liselott igen