Bilimport från tyskland
07.10.2017
Vad skulle det kosta att importera en bil från tyskland? Om man vill importera en begagnad sportbil som kostar 8000€ (t.ex. porsche boxster eller bmw m3), vad skulle det kosta att registrera den i Finland? Skulle det komma skatt på? Hur får man den avregistrerad i tyskland om man vill köra den hem?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.10.2017
Hej!
Nu är jag ingen expert på att importera bilar, men jag gissar att om man nu frågade någon expert på det här - eller exempelvis en besiktiningsman - så skulle du få ett så långt svar med så många "det beror på..." att du inte skulle orka läsa det. Det verkar alltså vara en hel vetenskap, det här med bilimport för privatpersoner. Så istället ska jag ge dig lite länkar där allt du behöver veta sedan nog står beskrivet. Överlag tror jag nog att det ännu lönar sig att importera bilar, att alla skatter och omkostnader alltså inte blir så höga att det istället skulle löna sig att köpa en motsvarande eller sämre bil här i landet. Den här finska artikeln menar att det igen blivit betydligt populärare efter en svacka för ett par år sedan. Så visst ska du undersöka det här alternativet tills det börjar bli dags att köpa bil. Jag kan också rekommendera att göra det här tillsammans med någon, både för att två hjärnor är bättre än en när det kommer till all byråkrati som krävs och för att det är roligare att ha någon att diskutera det här med. Kanske din pappa?
Det mesta viktigt du behöver veta om att importera en bil från ett annat EU-land hittar du på Trafi:s sidor. Det är alltså det officiella Trafiksäkerhetsverket, som bland annat också sköter om allt från körkort till båtregistrering. Börja med den här menyn https://www.trafi.fi/sv/vagtrafik/forsaljning_och_kop_av_fordon/import_av_fordon. Följ länkarna där för att se hur du tex ansöker om förflyttningstillstånd när du ska ha bilen från Tyskland.
Det är tydligen svårt att räkna ut på förhand vad det faktiskt skulle kosta att importera en bil, även när du anger prisklassen 8.000 €, eftersom du bland annat behöver betala bilskatt, försäkring, avgifter för förflyttning och ibruktagande och tull. Exempelvis försäkringen beror åtminstone delvis på vad det är för typ av bil och vilka erbjudanden om trafikförsäkring du får från olika försäkringsbolag. Säg att den inte bara glider igenom besiktningen sedan, utan något strular, så då kostar det också mer. Överlag är det nog riskfyllt att köpa en bil utan att ha sett den, det kan ju komma obehagliga överraskningar som det är svårt att få någon ordning på i efterhand om man befinner sig i ett annat land än försäljaren.
Det låter säkert komplicerat allt det här, men ändå är det många som importerar bilar tex från Tyskland. Det kräver nog en hel del pappersarbete och att man läst in sig ordentligt på alla reglerna för att man ska våga sig på det, men det kan också vara ett roligt projekt.
Här var skatteverkets info: https://www.vero.fi/sv/privatpersoner/bil/bilskatt/
Ifall det låter jobbigt med alla blanketter och avgifter hit och dit kan man anlita en firma som specialiserat sig på att importera bilar åt privatpersoner, tex https://www.auto-saksasta.fi/index.php De gör det ju naturligtvis inte gratis, men sannolikheten är mindre att något ska gå snett då.
Kolla gärna igenom olika diskussionsforum och liknande för folks erfarenheter, man kan lära sig mycket av dem (bla att undvika misstag andra redan gjort). Men kom ihåg att de som har något att klaga på oftast låter om sig betydligt högre och oftare än de som är nöjda, samt att det finns lurendrejare överallt. Och så lönar det sig att läsa finska sajter hellre än rikssvenska, eftersom lagstiftning och beskattning osv såklart är annorlunda i Sverige. Alternativa källor till kunskap kan vara ett bra komplement, tex det här slutarbetet som någon gjort inom sin utbildning, https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/109094/Koivula_Marika.pdf?sequence=1
Lycka till med att hitta en bra första bil åt dig sedan :)
Kram, Liselott
Här kommer lite mera svar:
Hej. Bilskatten räknas ut på basis av vad bilens medelpris är i Finland. Således märke, exakt modell, motorns storlek, kilowatt, köra kilometrar, första ibruktagningsdag påverkar. Bilens inköpspris påverkar inte bilskatten. Skattesatsen (procenten) bestäms av bilens CO2 utsläpp (koldioxid) om fordonet är 2001 eller senare tillverkat.
www.vero.fi kan du söka efter gjorda beslut och få en uppfattning av skattens storlek. Du hittar också programmet vi använder för att få bilens värde och skattesatstabeller. Avregistreringen i utlandet sköts vanligtvis av säljaren. För att få köra den hem från t ex färjan måste en anmälan om ibruktagande göras först på nätet.
Du kan också ringa till Skatteförvaltningens bilskatteinfo och få vidare hjälp. Vi räknar inte ut skatten på förhand utan kunden ska själv kunna uppskatta skatten.
Bifogar ett utdrag över hur tabellen över gjorda beslut ser ut. HÄR.
Tom