graviditetstest
11.05.2014
Hej!
Nu är det så att jag hade sex den 12 april med kondom som jag tror var hel när vi slutade. Jag fick min mens som vanligt tror jag och började då äta p-piller. Som biverkningar på mina p-piller står det att man blir illamående, ömma bröst och går upp i vikt som jag har gjort. Tänkte jag skulle ta ett graviditetstest ändå för att vara säker och jag använda rfsu:s stickor. På två stickor har det endast varit ett streck efter 5-10 min men efter 15 min har det kommit ett till väldigt svagt sträck på båda två. Är det då positvit eller är det ett så kallat spökstreck?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.05.2014
Hej!
Jag tror att det är ett spökstreck. Skulle du verkligen vara gravid, så borde strecket ha kommit inom de utlovade minuterna (var det kanske 5 minuter för RFSU:s test?) och inte först efter en kvart. Har du tillräckligt med graviditetshormoner i urinen borde dessutom strecket varit riktigt tydligt. Orsaken till att det står så noga i instruktionerna att man ska avläsa det strax efter den utsatta tiden gått är just att testets kemikalier kan reagera svaaagt på annat efter en lång tid - spökstreck är inte ovanliga, men uppstår alltså alltid länge efter att tiden gått ut. Men för säkerhets skull ska du nog ta ett test till om ett par dagar - är du gravid borde det defintivt synas på stickan då.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott