Långsam moped
22.04.2015
Jag scrollade runt lite här men hittade aldrig det jag letade efter. Frågorna om mopeder var i stort sett bara om mopeder som går för fort, men jag har ett annat problem.
Min vespa (orginalskick) går ungefär 40 km/h och det är jävligt irriterande. Alla andra mopeder kör om mig och jag får lust att typ kasta en lasso runt dem och hänga efter :b
Det är inte roligt att köra i ett gäng då man kommer fram flera minuter efter de andra. Jag har inga planer på att trimma mopeden till 60 km/h eller nåt sånt, men vad kan man göra åt den så att den åtminstone går 45/50 km/h? Får man böter om mopeden går 50 km/h men man håller den tillåtna hastigheten?
Alla kör förstås så fort mopeden kan, och otrimmade mopeder brukar gå fortare än 45 km/h. Om man med moped kör 50 km/h, blir det böter då eller klarar man sig? Brukar det inte finnas en 5 km/h regel?
Tack på förhand :) Alison

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.04.2015
Hej, en moped får gå upp till 60 km/timme. Om man blir fast när man kört över 45 km/timme så får man böter.
Vi kan tyvärr inte ge tips på hur man trimmar sin moped. Men det kan ju hända att en verkstad kunde fixa så att den kunde gå åtm lite fortare. Ifall den är mycket medkörd (över 10 000 km), om det är en fyrtakts vespa klarar den mycket mera. så kan det hända att kolven och kolvringarna börjar vara dåliga och det kan vara en orsak till att den går så sakta. Om man byter det så håller man sig inom lagens gränser och det kan hjälpa.
Om du hör med killarna i klassen får du säkert en miljon förslag på vad du kan göra ;)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna