Motor på cykel
07.03.2016
Hej.
Jag undrar vad straffet blir om man är över 18 år och blir stoppad av polisen när man kör en vanlig cykel med 80cc motor, vars topphastighet ligger på omkring 50km/h.
Är det lagligt att cykla med den som vanligt om motorn är avstängd? Om inte, gäller det också trots att exempelvis tändstiftet saknas så att den bevisligen inte går att köra med?
Tack på förhand.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
15.03.2016
Hej!
I fordonslagens 19 § står definierat vad som avses med en cykel. En cykel är ett fordon som är avsett för transport av en eller flera personer eller gods. En cykel har minst två hjul och är utrustad med pedaler eller vevanordningar och den saknar motor. Till cyklar hänförs också fordon som har en elmotor med en effekt på högst 250 watt, förutsatt att motorn fungerar endast vid trampning och kopplas ur funktion senast när hastigheten stiger till 25 kilometer per timme.
Den maskin du som ställer frågan funderar över, antar jag att är bränsledriven. Dylika motorer är nog inte tillåtna för att lägga på cyklar som skall användas ute i trafiken. Vad man sedan gör och hur man kör på en ingärdad gård dit övriga trafikanter inte har tillträde, är ju en annan sak. Fast är det värt att äventyra sitt eget liv så allvarligt? En cykel är ju nämligen inte konstruerad för att tåla höga hastigheter och ifall olyckan är framme kan det verkligen sluta illa. T.ex. så är cykelns ram alldeles för svag för högre hastigheter är 25 km/h och så saknar ju säkert en normal cykel sådana bromsanordningar som klarar inbromsningar från höga hastigheter. Även det att en normal cykel är utan fjädring torde ju göra körning med för stor och otillåten påhängsmotor väldigt obekväm.
Om polisen stannar en cyklist som framför en cykel med en 80cc motor i allmän trafik blir det nog böter. En dylik cykel räknas inte ens längre en som moped då motorvolymen överstigit 50m3. Cykel med 80cc motor är mer jämförbar med motorcykel, även fast topphastigheten inte ligger på mer än omkring 50 km/h.
För att få använda fordon i trafik krävs t.ex. registrering. Förmodar att det inte ens är lönt att försöka få en cykel igenom en registreringsbesiktning för motorcykel, men det är nu en sak som en böteslapp från polisen kan innehålla. För användning av fordon i trafik trots användningsförbud, alltså första registreringen ogjord, kan man få fyra till tolv dagsböter. Det normala är åtta.
En annan sak det blir böter för, om man inte förstås har ett A-klassens körkort i plånboken, är framförande av motordrivet fordon på allmän väg utan behörig körrätt. Ifall det är så att cykeln maskinmässigt är jämförbar med en motorcykel, krävs förståerligt nog också körkort av A-klass för att få framföra den. Har man inte det kortet, tillkommer ca 20 dagsböter på böteslappen. Polisen kan också vara så grym att den för brottet misstänkte hamnar i körförbud.
Hur pass stor en böteslapp blir för makapären du funderade över kan jag inte svara på. En böteslapp räknas ut från hurdana inkomster den för brottet misstänkta har och varierar därför från person till person.
För ett fordon som används i trafik är det en skyldighet att ha trafikförsäkring. Saknas en sådan för fordon som påträffas i trafik så meddelar polisen om fallet till Trafikförsäkringscentralen och Trafi. Från dessa instanser kan då dessutom, förutom en böteslapp, tillkomma dyra utgifter.
Man kan säkert efter många och troligen också dyra ändringar i konstruktion också få en cykel utrustad med maskin ändringsbesiktigad och godkänd som motorfordon. Det blir förmodligen i slutändan en dyrare lösning än att köpa sig en "färdig" moped eller motorcykel.
Enligt förundersökningslagen får polisen inte ge ett straffanspråk, alltså böter, om inte ärendet är enkelt och klart. Ifall det inte finns helt klara bevis för att du kört med en cykel med olaglig maskin, så skulle jag inte heller ge böter. Åtminstone inte om du bara leder den ute i trafiken. Om du cyklar med maskinen avstängd har du ju lätt möjligheten att starta den och köra iväg när egna krafter tryter och polisen har kanske lite högre skäl att misstänka att brott kan komma att ske än om du bara leder ett olagligt fordon. Att skruva i ett tändstift är ju heller ingen svår sak att åtgärda…Knepiga frågor! :)
Konstapel Johanna Westerlund