Ppiller och sockerpiller
05.04.2023
Hej! jag har börjat med min första karta ppiller (diza) och jag och min pojkvän hade sex efter 3 veckor sedan jag tog mitt första ppiller, då är jag ju alltså skyddad eftersom det var över 7 dagar sen jag tog mitt första piller. Jag har tagit dom samma tid varje dag (en gång ksk 1-2h senare men det är ju helt okej). Kartan innehåller 4 sockerpiller och jag är nu på mitt tredje sockerpiller, men jag har inte fått någon bortfallsblödning. Är det bara att kroppen är ovan med ppiller och därför har det inte kommit någon bortfallsblödning, eller kan jag vara gravid??
Och kan bortfallsblödningen komma sen fast jag börjar med hormonpillren? anonym
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
06.04.2023
Hej, om du tagit dina piller som du ska och först 3 veckor efter start haft oskyddat samlag så kan graviditet ej vara möjlig. Min fråga är; du vet med säkerhet att du ej var gravid då du började med dem? Om du känner dig orolig kan du köpa ett test, då kan du också slappna av på ett helt annat sätt sen. Men om du alltid skyddat dig innan p-pillerstart och sedan tagit dem som du ska och haft oskyddat först efter 3 veckor, så ska du inte vara gravid. Jag tänker att blödningen troligtvis inte hunnit komma riktigt än om du nu är på sockerpillren.
Diza är dessutom ”uppbyggt” så att du först tar 4 kartor med 24 piller på, som alla är hormontabletter. Sen på femte kartan finns sockerpiller som du ska ta och det betyder då att du endast får en bortfallsblödning var femte månad. Hoppas du fått rätt information innan du började!
Kram!
Malin