Random fråga

07.05.2016
Hej! Tänkte bara fråga något jag funderat över. har en Utombordare till min båt(som är väldigt liten och lätt) med ställbar proppeller så man kan sänka eller höja den, djupaste man kan ställa den är ca 1 meter om inte mer. Hur inverkat djupet på proppellern på hur båten går?.. Snabbare/bättre/mer hanterbar?? båt
Liselott klippt

Ungdomsinformatören Liselott svarar

10.05.2016

Hej!

Nu har jag kollat med min pappa båtbyggaren och så här sade han på ett ungefär:

Varje utombordsmotor har ett idealläge, där propellern är riktad rakt fram när den går på toppfart, typ i 90 graders vinkel från vattenytan. Så ska den vara när båten "planar", alltså liksom lyfter upp sig ur vattnet och rätar ut sig någorlunda. (Jämför med när du accelererar och det känns som att aktern sjunker djupare ner i vattnet och fören stiger ganska brant uppåt. Efter ett tag ska en bra båt plana ut och bli mera liggande ovanpå vattenytan). När du kör så hårt, så ska propellern alltså vara bara lite lutad neråt, så jobbar den bäst framåt. Om den ligger för djupt och blir vinklad neråt, så föser den ju egentligen upp hela båten mot himlen mer än längs vattenytan och om den ligger för grunt kan den till och med fösa ner båten mot botten. Starkt överdrivet alltså.Båda alternativen gör såklart att båten går långsammare än den kan, men har du den för grunt så blir den svårare att styra dessutom.

Men här beror det också på hur högt upp på båten som motorn är monterad (fastskruvad) för motorns höjd behöver passa till båtens akterspegels höjd. När båten ligger stilla och motorn är av, så ska den där plattan som finns stax ovanför propellern (heter antikavitationsplatta enligt Wikipedia) ligga lika lågt ner som bottenkanten på båten, och när man har vattenplaning ska den ligga vid vattenytan. Den där plattan hindrar propellern från att suga luft tex när man svänger brant och så ser den till att propellern får en jämn ström vatten. Det är alltså den som ska sitta rätt på båten för att snurran ska gå så bra som möjligt.

Om du har en lite större snurra på båten så har den en trimfena undertill på den där plattan. Hur den där fenan ovanför själva propellern ligger spelar också roll. Den brukar oftast vara fastmonterad i en rät vinkel och borde funka bäst så som det är tänkt att propellern ska ligga i vattnet. Om båten däremot drar åt höger eller vänster kan man justera den där fenan så att den lutar mot samma håll som båten drar mot.

Det vanliga är att man lite lyfter upp snurran (så att propellern kommer närmare vattenytan) när man kör på grunt eller osäkert vatten för att hindra att propellern ska ta i botten, köra på sten eller snurra runt sig för mycket sjögräs. I Österbottens skärgård, som nog är en av de absolut stenigaste och grundaste i världen, är det alltså vanligt att man halvvägs lyfter upp utombordsmotorn, antingen elektriskt med en spake på större motorer med ratt i styrpulpeten eller för hand genom att ta tag i motorkåpan baktill.

Hoppas det här var svar på dina frågor? Fråga mera bara ifall du undrar något.

Hälsar ungdomsinformatören Liselott (som just köpt villa och letar liten båt med typ 5 hästars snurra på ;) )

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Ställ en egen fråga

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.

Hejsan!

Jag tänker ta lättviktarkort i sommar och har lite svårt att hitta rätt sorts kläder för ändamålet. En annan utmaning är att hitta dem i kvinnomodell, plus att jag har en supermoto så skulle ...
Läs mera

Är det är lagligt att åka två passagerare plus föraren i en liten traktor. Om inte vad är straffet?
Läs mera

Asså jag har funderat så mycket över mitt mopedkort, asså jag är osäker om jag kommer klara teoriprovet på första gången men jag hoppas det. Har ni något tips om hur man fixar teoriprovet galant och h...
Läs mera

Hej!
Jag har funderat mycket på att köpa ett nytt fordon. Fordont jag funderar på är en Amica A50. En amica går ungefär max 32km/h. Den drivs av en 50cc motor och har tre hjul. Jag är lite osäkert om ...
Läs mera