
Poliskonstapeln Johanna svarar
Hej,
En motorcykel av lättviktsklass har större cylindervolym än vad en moped har, alltså 50 cm3, men volymen får inte vara mer än 125 cm3. Om den överstiger 125 cm3, så ändras fordonsklassen till motorcykel och då krävs självklart att man även skaffar sig ett körkort för högre fordonsklass innan man beger sig ut i trafiken samt ändringsbesiktar fordonet till klass som motsvarar nya effekten.
På tal om effekt, en lättviktad motorcykel får ha högsta effekten 11 kW. Med A2 kort får man köra fordon med högsta effekten 35 kW. Med mer effekt krävs körrätt för A.
För att få framföra lätt motorcykel i trafik krävs att man åtminstone har A1-klassens körkort. A2 och A duger ju förstås också för lättviktare, men både med A- och A2-kort får man ju köra större mc så varför då längre glida omkring på en lättviktare? Körkort för lättviktare får man skaffa sig redan som 16-åring, de större A-korten efter 18 års ålder.
Då polisen påträffar en trimmad lättviktare med dubbla effekten av vad den egentligen får vara, så kontrolleras så klart chaufförens körkort. Om det råkar vara så att det bara finns ett A1-kort i plånboken, har chauffören gjort sig skyldig till framförande av fordon utan behörig körrätt eftersom den trimmade lättviktaren räknas som tyngre motorcykel som kräver A2- eller eventuellt t.o.m. A-kort för framförande. Det kommer normalt 14 dagsböter ifall man t.ex. har A1 kort men det skulle ha krävts kort för motorcykel. Om man däremot saknar A1 kort helt och hållet och kör med trimmad lättviktare, blir dagsböternas antal omkring 20 stycken.
Det som också händer ifall man har ett körkort i plånboken, men ett som inte duger för större motorcyklar, så är det att det befintliga kortet blir bortplockat ur plånboken. Person blir alltså fråntagen körkortet och får därefter inte köra någon annan form av fordon heller på ett tag. Chauffören delges temporärt körförbud. Ett tempoärt körförbud kan komma att påverka framtida körkortsansökningar på så sätt att ett körkort "skjuts upp".
Trimmar man en lättviktare gör man sig även skyldig till att ha ändrat fordonets konstruktion olagligt. Detta kan i böter ge allt mellan tio till 30 dagsböter, beroende på hur stor förändringen är.
Med trimmad lättviktare i trafiken gör du dig alltså skyldig till minst två brott. Framförande av fordon utan behörighet och för just nämnda ändrade av fordonets konstruktion. Brotten "slås ihop" och chauffören ges ett gemensamt bötesstraff. Jag frågade trafikpolisen här på inrättningen hur många böter de skulle ge sammanlagt för att köra med trimmad lättviktare och om chauffören inte har tillräckligt stort körkort, och förslaget var ca 20 dagsböter. Böteslappens slutsumma beror på hurdana inkomster man har. Ifall man saknar inkomster så är det minsta man kan få sex euro per dagsbot, alltså skulle böteslappens slutsumma landa på 120 euro.
Om man är ung person, alltså mellan 15 och 18 år, så får man "rabatt" på böter. Dagsböterna minskas med minst en fjärdedel, oftast med hälften. Om vi säger att du som ställt denna fråga är 16 år, har A1 kort och kör med trimmad lättviktare, så skulle jag ge dig 15 dagsböter. Har du inga inkomster får du sex euro per bot, alltså så blir böterns slutsumma 90 euro.
Förutom att polisen delger chaufförer med t.ex. trimmade mopeder och lättviktare en böteslapp, så meddelar vi också vidare till Trafikförsäkringscentralen och Trafi. Har man trimmat ett fordon olagligt, så har man ju knappast heller rätt försäkringar fordonet. Det kommer alltså också i något skede krav på att chauffören / ägaren till den trimmade lättviktaren skall betala för skillnaderna i försäkringspremier mellan en lättviktare och en motorcykel. Jag kan inte uttala mig om hur pass stora utgifter det kommer från dessa just nämnda instanser, men jag har förstått att det kan handla om stora summor.
För att få en trimmad lättviktare lagligt omgjord till en motorcykel krävs ändringsbesiktning. Avgifter för ändringsbesiktning varierar besiktningsstationer emellan.
Du undrar vad som händer ifall man skulle krocka? Min gissning är att man blir allvarligt skadad eftersom man som förare av tvåhjuling i trafiken är väldigt oskyddad. En lättviktares konstruktion är gjord för att tåla de effekter som tillåts. Att köra för höga hastigheter med en lättviktare kan göra körningen ostabil och livsfarlig.
Som jag nämnde nyligen så har man troligen inte rätt försäkringar i kraft åt en trimmad lättviktare. Detta betyder att man vid en olycka man själv ställt till med hamnar ut för att betala person- och sakskador själv.
Konstapel Johanna Westerlund
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu
Skriv kommentar