Trimmad moped med MC kort?
03.06.2018
Hejsan!
Är över 20 år och funderar på att köpa en 125cc eller moped, men mopeden skulle behöva vara ostrypt då de går alldeles för saktat original. Har en 125cc 4-takt nu men tycker att min ostrypta 50cc 2-takt var roligare än 4-taktaren och behövdes dessutom servas väldigt sällan med min körstil.
Vill ha en rätt så bränslesnål och underhållsfri och gärna billig MC, som håller för längre roadtrips, precis som den gamla ostrypta moped jag en gång hade som gick i strax under 80.
Så jag undrar, kan jag regga en moped utan strypning som lättviktare och köra lagligt med MC kort? Har fått för mig att man inte kan det, eller att det åtminstone krävs en hel del tekniska åtgärder, men kan inte komma på vad som skulle hindra det på en modern moped vid närmare eftertanke.
Brukar sägas att mopeder tekniskt inte är gjorda för högre hastigheter, bland annat ramen och bromsarna. Men många moderna mopeder har samma bromsar som 125cc och även större. Även många har samma ram som lättviktare.
CH Racing 50cc vet jag att är anpassad för 125cc. I många länder kör man moderna mopeder ostrypta så de bör ju vara anpassad minst för hastigheter som man når med ostrypt avgasrör, alltså ca 75-80km/h, vissa tillverkas även i samma land där dessa hastigheter är tillåtna.
Så det där påståendet att de tekniskt inte håller är troligen en gammal skröna som bara gäller gamlare mopeder som typ Tunturi Tiger Aqua, Honda MT/ Monkey och Suzuki PV, samt 25km/h mopeder, och säkert vissa vespor.
En ostrypt moped går helt lagom med rätt drevning och behöver inte underhållas lika mycket som en 125 2-takt enligt vad jag har läst, och drar väl inte lika mycket bränsle heller, och så är de dessutom mycket billigare. Nån med erfarenhet av 125cc- vs ostrypt 50cc 2-takt får gärna komma med kommentarer.
Tack på förhand! Motorcyklist

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.06.2018
Hej Motorcyklist!
Eftersom vår polis varit på semester och vi söker ny besiktningsfirma att anlita för frågor som den här, så höll jag ut en stund i förhoppningen att någon annan entusiast sku få syn på din fråga och ha ett bra svar. Men omsättningen på frågor är så stor här att enskilda frågor lätt missas av andra läsare, så nu ska jag se om jag inte kan svara på din fråga utgående från både polisens och besiktningsmännens tidigare svar:
Så mycket är klart enligt lag att vill du köra en moped, som är registrerad som moped, så får den bara gå 45 km/h. Går den hårdare, så måste du både registrera om den som en lättviktare OCH betala skatt enligt lättviktar-avgifterna. Och ja, ha rätt att köra en lättviktare, alltså ha MC-kort. Annars blir det väldigt dyra böter, tyvärr. Det här har vi fått massor av frågor om redan, som polisen besvarat här i samma kategori av Våga fråga.
Och nej, det spelar ingen roll huruvida den aktuella mopedmodellen egentligen skulle klara av att gå hårdare med tanke på tex bromskonstruktion, regler är regler. Och reglerna finns där också bland annat med tanke på minderåriga förare och att storleken på en moped i allmänhet gör den mera riskbenägen i trafiken (mer oskyddad, svårare att se osv). Regler och lagar måste man ju göra så allmängiltiga som möjligt för att de ska funka och där går det inte att göra undantag. Man är ju inte heller ensam i trafiken, så fastän man själv är villig att exempelvis ta risker med konstruktionen, så har man ingen rätt att ta risker som kan gå ut över medtrafikanter. Man är ju inte ens ensam i sitt eget liv heller, det finns säkert folk runt dig som önskar att du skulle röra dig så riskfritt som möjligt i trafiken och inte ta onödiga risker.
Så tyvärr, det är inte okej att köra en ostrypt moped. Vill du att den ska gå hårdare, så måste du göra det den lagliga och kontrollerade vägen, alltså "förbättra" den inom tillåtna gränser och sedan få den besiktigad och registrerad och beskattad som en lättviktare. Om det är möjligt för en viss modell, årsmodell osv så vet nog besiktningsmän, så fråga gärna en sådan om detaljerna  och möjligheterna ifall du överväger att köpa en moped.
Det låter ju nog onekligen enklare att köpa en ordentligt lättviktare då, eller hur? Och kanske skönare att slippa ha en liten smula gnagande dåligt samvete när man är ut och nöjeskör, när man helt lagligt får köra lite hårdare? ;)
kram, Liselott