För små bröst
17.12.2024
Hej! Jag är 13 år. Alla i min klass har större bröst än mig och jag tycker det är pinsamt. Jag skulle vilja ha större bröst.
Hur ska jag göra så jag får större bröst eller i alla fall inte tycka det är pinsamt? Tjejen som frågar ibland

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.12.2024
Hej,
I den ålder där du befinner dig just nu har din kropp helt nyligen börjat förändras, och då är det verkligen inte konstigt alls att du inte har större bröst än du har. Din kropp kommer att fortsätta förändras under flera år ännu och även om jag förstår hur otålig du är så är det ju inte någon tävling. Du har säkert hört att alla utvecklas i olika takt, men alla utvecklas också mot helt olika mål. Så även om de andra tjejernas bröst i nuläget kan ha vuxit mer än dina så finns det ingen som kan säga hur era kroppar kommer att se ut om två år eller fem. Tyvärr finns det egentligen ingenting man kan göra för att själv påverka bröstens utveckling, annat än att försöka äta, sova och röra på dig lagom mycket så att din kropp känner att den kan och vill utvecklas.
Jag önskar att du inte skulle jämföra din egen kropp med någon annas på ett negativt sätt. Försök istället att vara stolt över den och trivas i den, för det kommer du att ha nytta av hela livet. Det som gör att människor ser vackra ut är till största delen deras utstrålning, så om du utstrålar att du själv är nöjd och bekväm i din kropp så är det det som andra kommer att lägga märke till.
Många kramar,
Tessi