Ingen mens
21.10.2024
Hej! Jag är en 18 årig tjej som skulle fått min mens 11.10 och har inte fått den ännu, vilket betyder att den nu är 9 dagar sen och det har aldrig varit så (max 4 dagar sen tidigare). Jag har inte haft 6 så vet att det inte finns någon chans att jag är gravid men är ändå orolig för att jag är det. Det känns hela tiden som att det skulle rinna blod i trosan och jag har sjukt i magen som mensvärk men det är typ bara flytningar som kommer… börjar ha rejäl panik. Mens

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.10.2024
Hej,
Det finns ingen anledning för dig att ha panik även om din mens är sen. Du skriver att du inte har haft sex så du vet att du inte kan vara gravid, och då är det bara att vänta. Jag förstår att det är frustrerande då mensen plötsligt beter sig annorlunda än den har gjort tidigare - men du måste komma ihåg att även om mensen alltid tidigare har fungerat på ett visst sätt så innebär det inte att den alltid kommer att göra det eftersom din kropp inte är en maskin. Din kropp följer sina alldeles egna regler och bryr sig inte om vad din app eller din kalender säger.
Det att mensen är sen beror oftast på någon alldeles liten obalans som vi helt enkelt inte uppmärksammar själva - men det betyder inte att det skulle bero på någonting farligt. Det är inte heller ovanligt att mensen plötligt gör ett litet hopp. Du skriver att du har ont i magen på samma sätt som du brukar vid mensvärk så sannolikt är det någonting din kropp jobbar på hela tiden. Försök att ha tålamod och ta hand om dig själv. I nuläget finns ingen aledning till oro.
Kram,
Tessi