Jag vill flytta, men inte min sambo
09.02.2025
Hej!
Jag skulle vilja flytta närmare min familj, där jag även ska börja jobba. Annars skall jag köra 110km per dag, och det löns inte ekonomiskt. Han vill inte diskutera att flytta eftersom vi bor nu där han är uppväxt och nära hans familj, vi har bott här i 3 år och jag vantrivs och har inga vänner här. Men han skulle tillochmed få närmare till jobbet om vi skulle flytta. Jag skulle må så mycket bättre om jag skulle vara närmare mina släktingar och vänner.
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
13.02.2025
Hej och tack att du skriver in.
Vad tråkigt att höra att din sambo inte är intresserad av att ens diskutera flyttandet. Då man är i ett förhållande och bor tillsammans bör båda parterna vara redo att kompromissa. Båda parter i ett förhållande har rätt att känna sig sedda, hörda och uppskattade och där ingår det att man kan diskutera även svårare samtalsämnen tillsammans.
Du behöver diskutera igenom flyttandet med din sambo, vare sig han vill det eller inte. Det är det enda sättet för dig att komma vidare. Försök så gott det går att hålla dig lugn, det blir sällan givande diskussioner om man höjer på rösten. Förklara att du vantrivs där ni bor just nu och berätta allt detta för honom som du beskrivit här i din fråga. Var beredd att också lyssna på vad han har att säga. Ge också honom utrymme i diskussionen, så att han får berätta sin sida av det hela. Ni behöver lyssna på varandra för att kunna förstå hur den andra tänker. Det kan trots allt vara så att ni båda inte kan få det så som ni helst skulle vilja ha det, men då behöver ni hitta en kompromiss som ni båda kan vara nöjda med. Finns det något annat alternativ som kunde fungera? Du har kompromissat nu i 3 års tid genom att bo på hans hemort och inte må bra där. Din sambo behöver också vara redo att kompromissa så att du kunde må bättre än du gör just nu. Är han inte redo att ens diskutera ämnet så behöver du nog fundera ifall det här är det rätta förhållandet för dig.
Du förtjänar ett förhållande där du mår bra, det är inte värt att nöja sig med mindre.
Styrkekramar, Lila