Konstiga bröst?
02.10.2023
Har märkt ett tag nu att mitt ena bröst växt mer än det andra. Då har även bröstvårtan växt lite åt ett håll. Tror inte det är något det ska göra. Märkte sedan när jag kollade i spegeln att mina bröstvårtor pekar utåt lite. Vet inte om det är normalt. Och på utsidan av mina bröst är det rött som om jag har fått någon irritation av något. Vet inte vad det kommer från och det kliar. Vet ni vad dessa problem kan komma ifrån och är det något farligt eller allvarligt som jag borde kolla upp? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.10.2023
Hej,
Allt det du beskriver låter helt normalt. Nästan alla bröst är olika, så på nästan alla tjejer är det ena bröstet något större än det andra eller att bröstvårtorna är på lite olika höjd men i allmänhet brukar det inte vara så stor skillnad på dem att det skulle märkas. Och eftersom du just nu är i en ålder där kroppen förändras mycket så är det inte heller så mycket man kan göra åt saken annat än att vänta och följa med hur de utvecklas. Om de sedan då din pubertetsutveckling är t.ex. så olika storlek att det orsakar problem för dig så kan du ta upp saken med en läkare.
Sett uppifrån är det också helt normalt att bröstvårtorna pekar "utåt" åt sidorna lite, men egentligen oavsett vartåt de pekar så är det också normalt.
Det är svårt att veta vad irritation på dina bröst kommer ifrån. Sitter irritationen på sidan av bröstet eller på sidan av bröstvårtan? Kan irritationen bero t.ex. på att de skavt mot din bh? Om man har någon favorit-bh som man använder mycket så kan det hända att man får små märken eller skavsår av dem ifall att de t.ex. har bygel eller är av ett material som är hårt mot huden. Börja t.ex. med att du ett tag använder en annan bh för att se om det beror på det. Men om det inte blir någon förändring och irritationen finns kvar så kan du alltid gå och diskutera saken med din skolhälsovårdare. Jag vet att det kan kännas pinsamt att gå och tala med sin skolhälsovårdare om en så "privat" del, men hälsovårdaren finns ju på skolan just för att svara på dessa frågor. Det är väldigt sällan som irritation eller eksem på brösten skulle bero på någonting allvarligt i din ålder, och i all synnerhet inte om irritationen sitter på båda brösten på ungefär samma ställe, då beror de antagligen på kläderna eller liknande. Men det är också helt normalt att brösten kan klia medan de håller på och växer, och det är inte farligt, bara ett tecken på att du utvecklas.
Bra att du frågar då det är någonting du funderar över.
Kram,
Tessi