Magont
28.02.2025
Hej jag har börjat få magknip efter att jag har ätit. Det håller i i kanske 5minuter tills det går över, känns lite som menssvärk. Nu undrar jag ifall jag behöver vara orolig över detta och söka mig till läkare. Joker

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.03.2025
Hej,
Det är inte sä lätt att veta vad det beror på bara på basen av det du skriver. Hur länge har det pågått och sker det alltid efter att du ätit eller bara efter vissa mål? Har du märkt några samband med t.ex. vissa maträtter?
Det kanske mest centrala är om du upplever några andra symtom än bara värken, t.ex. diarré, förstoppning, gasbesvär eller svullnad? Du skriver att det känns lite som mensvärk men då kan det också vara bra att känna efter var smärtan känns, är det med andra ord nere i magen som vid mensvärk eller högre upp vid magsäcken?
Fundera lite över dina svar på dessa frågor, och efter det tycker jag att du skall ta upp saken med din skolhälsovårdare som kan hjälpa dig ta ställning till om du borde tala med en läkare.
Kram,
Tessi