Ömma bröst
25.03.2025
Har fått väldigt ömma och onda bröst på senaste, tar ont om någon nuddar i misstag eller om jag inte har bh och rör mig. Finns de nåt man kan göra så de går över?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.03.2025
Hej,
Du skriver att dina bröst har varit väldigt ömma på senaste tiden, men det framgår inte av din fråga om det handlar om några månader, några veckor eller några dagar. Det är vanligt att brösten förändras i takt mens menscykeln, så att de är mer svullna och ömma strax innan mens och att de är som minst svullna och ömma strax efter mensen. Det kan också variera från en månad till en annan hur ömma bröst man har eftersom hormonnivån i kroppen kan variera.
Om man är gravid så är det också vanligt att brösten kan vara väldigt ömma, så om det finns risk för detta så kanske du borde börja med att kolla upp om du kan vara gravid. Beroende på hur länge du har upplevt att brösten är så här ömma så kan det vara bra om du bokade tid till en läkare vid hvc som kunde ta ställning till saken. Det kan finnas helt helt godartade vätskefyllda cystor i brösten som kan göra dem väldigt ömma, men beroende på vad som är orsaken till att just dina bröst gör så ont så kan jag inte uttala mig om vad läkaren kommer att ge för ordination. Men situationen har pågått i mer än ett par månader så tycker jag att du skall boka en läkartid. Börja med en vanlig allmänläkare vid hvc.
Om brösten har varit ömma t.ex. ett par veckor så kan du vänta och se om situationen ändrar efter nästa mens.
Det är väldigt ovanligt att smärta i brösten skulle bero på någonting "farligt" i din ålder. Så försök att inte oroa dig.
Kram,
Tessi