Slidkrans
21.12.2024
Hej! Nör jag försöker fingra mig själv känns det som en vägg som gör ont. Jag är oskuld. Är det slidkransen som sitter inte så långt innanför öppningen eller borde jag oroa mig för vaginism?? Hypokondriker.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.12.2024
Hej,
Sannolikt är det slidkransen som tar emot. Jag vet förstås inte mer än det du har skrivit, men förutsatt att du har mens så kan du ju vara säker på att det inte är en "vägg" utan att det nog finns en öppning. Jag tror inte att du behöver oroa dig för vaginism.
Ta det helt lugnt och lär känna din kropp. Använd en spegel för att först titta efter hur underlivet ser ut. Då du försöker känna efter så skall det ske försiktigt och med glidmedel.Eftersom du skriver att det gör ont så behöver du lära din kropp att den inte behöver vara rädd och att den kan slappna av, och det gör du lättast genom att ta det väldigt föriktigt och bit för bit.
Om du oroar dig mycket så kan du också kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med en barnmorska där. Men jag tror att det kommer att lösa sig med tålamod och upprepning.
Kram,
Tessi