smegma som inte försvinner
18.11.2024
Jag har vit smegma (tror jag) som kommer tillbaka väldigt snabbt. Det finns mycket på morgonen efter jag vaknat som jag tvättar bort med vatten och sen på kvällen igen så har det kommit lika mycket tillbaka. Jag har även testat använda babyolja i 2 veckor som jag inte sett någon skillnad på. Kan det bero på att det är en svampinfektion? har märkt av detta sedan förra året. krister

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.11.2024
Hej,
Du skriver att detta har pågått en längre tid, att du tvättar dig med vatten dagligen och att du under de senaste två veckorna har smörjt med babyolja, så det låter som att du har gjort alldeles rätt. Det är viktigt att undvika tvål då du tvättar din penis eftersom tvål kan torka ut huden och kroppen då måste producera mer fett för att kompensera - vilket i sin tur kan leda till en större produktion av smegma (som ju främst består av fett och döda hudceller.). Så det första rådet förutom korrekt hygien brukar vara att smörja ollonet med olja (t.ex. babyolja) morgon och kväll, men om du redan testat detta och inte har märkt av någon förändring så är det bra om du tar upp saken med en läkare som vid behov kan ordinera någon mer fungerande behandling. Så kontakta din vårdcentral för att boka en läkartid.
Kram,
Tessi