Stånd
20.10.2024
Varför far mitt stånd bort då jag ska ha sex jag har alltid stånd före och får stånd väldigt lätt men så fort jag ska lägga på kondomen så försvinner det å kan inte få stånd på en stund efteråt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.10.2024
Hej,
Det du beskriver är inte alls så ovanligt och jag kan försöka trösta dig med att konstatera att det ytterst sällan beror på att det skulle finnas ett fysiskt "fel". I de allra flesta fall beror det på att man helt enkelt är nervös, och precis då man skall trä på kondomen - vilket verkligen kan vara en stressande/spännande situation - så avtar ståndet. Delvis beror det på att man temporärt måste avbryta sexet för att trä på kondomen, men också för att det kan kännas som att "det är nu det gäller". Många tycker att det är jobbigt att använda kondom just för att man måste avbryta det man håller på med för någonting så osexigt som att trä på en kondom, medan jag tror att det kan hjälpa en lite om man tänker på det som en del av förspelet och inte ett avbrott. (Om du t.ex. jämför det med att klä av sig inför sex så kan man antingen tänka på det som ett jobbigt avbrott i förspelet eller som en upphetsande del av det.)
Det finns förstås gånger då ståndet avtar just för att man av en eller annan anledning inte känner att man VILL ha sex, och då är det en viktig signal att tänka igenom. Är man verkligen säker på att situationen/partnern är rätt och att det är någonting man vill göra. Det är bara du själv som kan svara på de frågorna. Din kropp är inte en maskin som du har full kontroll över i alla lägen och i de fall man egentligen inte skulle ha lust att ha sex så är det ett sätt för kroppen att avbryta det. Om du inser att situationen eller partnern är fel så är det helt okej. Man måste inte ha sex bara för att ens partner vill eller bara för att det förväntas av en. Människor föreställer sig ofta att killar alltid skall vara redo eller vilja ha sex, men så är det ju inte, och det är helt okej.
Men om du VET att det är någonting du verkligen vill göra så finns det saker du kan göra eller tänka på som kan hjälpa dig.
Jag tror att det är bra om du övar på att trä på en kondom för dig själv tillräckligt många gånger för att försäkra dig om att det går smidigt (sen finns det faktiskt aldrig några garantier om att det går smidigt då man skall göra det då det "gäller", även om man skulle vara hur proffsig som helst annars). Min gissning är att du hålls hård om du trär på en kondom då du är ensam? Och det är isåfall ytterligare en bekräftelse på att det beror mest på att situationen blir spännande då det skall göras tillsammans med en partner, och det är helt okej, eftersom det ÄR och skall vara spännande. Det enda som behövs är att din hjärna slappnar av och förstår att även om det är spännande så är det inte farligt.
Du skriver ingenting om vem det är du skall ha sex med, men en ganska avgörande faktor är förstås vem det är du skall ligga med. Om det är en partner man känner och som man är trygg med så är det inte ett lika stort problem även om det skulle hända. Om det alltid är en ny partner så känns det kanske som ett större "misslyckande" om ståndet avtar, även om det ju inte är det utan bara är en temporär fördröjning. Det är ganska naturligt att också upphetsningen avtar då man märker att kroppen inte samarbetar, men det bästa du då kan göra är att helt lugnt konstatera att det kommer att ta ett stund till, och så fortsätter ni ha sex på andra sätt tills du återfår erektionen och du kan försöka trä på kondomen pånytt.
Om din partner är en tjej så är det antagligen bra om du förtydligar för henne att det inte beror på henne eller att du inte skulle vara tänd på henne, utan på att situationen blir lite för intensiv. Många tjejer är snabba med att övertänka situationen och tro att det beror på dem och eftersom de själva inte har just denna kroppsdel så vet de förstås inte hur det fungerar och då är det viktigt att de får veta hur det är, och att det faktiskt är helt vanligt och inte något "misslyckande" från någons sida utan helt enkelt någonting som kan hända, men att det inte kommer att vara bestående. Så det att ståndet avtar innebär inte att man måste avbryta allting och klä på sig igen om man inte vill det, utan i optimala fall kan man fokusera på sin partners njutning en liten stund medan man bygger upp upphetsningen igen.
Lycka till!
Kram,
Tessi