Svamp?
24.09.2024
Hej.
Jag är osäker om jag har svamp. Det står på nätet att det inte är farligt att ha svamp men det stör mig ändå jättemycket. Kan man ha både på bröst och.. ”där nere”?.. Jag har brunliknande ”fläckar” på min hud och på ena bröstet är det småsmå fläckar och där nere är det då lite större fläckar. Har annars inte märkt nåt på så sätt störande besvär eller andra symtom. Flugsvamp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2024
Hej,
Det du beskriver låter som Pityriasis Vesicolor, som en en form av svampinfektion i huden. Den är vanlig bland unga personen och uppkommer ofta under sommaren då man svettas mera och huden kanske smörjs in oftare med olika krämer.
Jag tycker ändå att det är viktigt att en läkare bekräftar att det är just det som är problemet för att du skall få rätt behandling. Det är definitivt ingenting du behöver skämmas över och ingenting som du själv hade kunnat förhindra. Jag förstår att det kan kännas pinsamt att besöka hvc för problem som uppkommer på privata områden, men du kan vara helt säker på att alla som jobbar på hvc har sett liknande saker förr och att ingen där skulle tycka att det är pinsamt.
Du kan antingen boka en läkartid vid hvc, men om du vill gå privat så kan du antingen boka tid till en hudläkare eller till en gynekolog. Du kan då t.ex. googla på privatläkare eller gynekolog + närmaste stads namn. Vill du besöka gynekolog via preventivrådgivningen så hittar du kontaktuppgifter här.
I princip tror jag att det ”räcker” med en vanlig läkare eller en hudläkare även om symtomen finns på bröstet och i underlivet, eftersom problemet sitter i huden snarare än i själva könsorganet.
Försök ta mod till dig och boka en läkartid. Det finns hjälp att få.
Kram,
Tessi