Svamp infektion
28.09.2024
Hej! Jag har en svamp infektion som inte går om . Har ni något rtips på recept fritt läkemedel och när ska jag kontakta hälsocentralen Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.10.2024
Hej,
Du skriver att du har en svampinfektion som inte går om, men jag vet inte hur länge du har haft problem och vilka de är. Ibland om man har bara lite känningar av svampinfektionen så kan den gå över av sig själv, men i många fall behöver den behandlas för att den skall försvinna.
På apoteket kan man receptfritt köpa t.ex. Canesten salva, eller Canesten -kombi som består av både salva och vagitorier. Följ anvisningarna som står i bipacksedeln. På apoteket kan man också köpa tabletter som man tar via munnen, men då är det alltid bäst om en läkare eller hälsovårdare/barnmorska har konstaterat att det faktiskt är svampinfektion så att man säkert behandlar sig för rätt sak.
Mitt förslag är därför att om inte dina symtom försvinner med hjälp av Canesten så skulle du kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med dem, så får de ta ställning till vad som behöver göras. Om det t.ex. skall tas en bakterieodling eller om du skall använda de mediciner som man kan köpa receptfritt från apoteket.
Kram,
Tessi