tamponger utan mens
25.02.2025
är det farligt att ha i tamponger utan att ha mens. Jag är just nu på resa och får min mens om 4 dagar, jag kommer inte vilja vara utanför hotellrummet utan att ha i en tampong. ….

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.02.2025
Hej,
Direkt farligt är det inte, men en påfrestning för slemhinnorna vilket i sig kan leda till irritation. Tampongernas uppgift är ju att suga upp fukt, och om man inte har mens så finns det förstås inte lika mycket fukt att suga upp - vilket gör att de istället kommer att ta upp fukt från slidväggarna. Det att slidväggarna hålls fuktiga är viktigt eftersom de ska vara det för att hållas friska, så dels kan det uppstå irritation i slidväggarna och dels kommer slemhinnan att försöka kompensera att fukten försvinner med att producera mera fukt. Tampongerna kan också vara svårare att ta ut eftersom de inte är fulla. Resultatet kan med andra ord bli att slemhinnorna skadas tillfälligt, pH-balansen blir felaktig och att man då får illaluktande flytningar eller att det leder till en svampinfektion. Men det kan också hända att du inte märker av några negativa konsekvenser alls.
Jag skulle råda dig att istället får att gå omkring med tampong i onödan använda trosskydd eller binda, alternativt använda en menskopp eftersom den inte är lika påfrestande för kroppen.
Kram,
Tessi