Glömt att ta p-piller
10.11.2023
Jag har glömt att ta p-piller på två dygn så jag hamna ta två på samma gång och sen ett piller till för den dagen. Finns det någon risk med att ta så många piller samtidigt, hur påverkar det kroppen och hur länge är man inte skyddad då jag glömt att ta under så många dagar? Blomma

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.11.2023
Hej,
Vad man skall göra då man har glömt att ta sina p-piller beror lite på var i cykeln du glömde pillren. Eftersom jag inte har möjlighet att ställa frågor till dig så får du kanske lättast svar om du ringer till din preventivrådgivning eftersom de har möjlighet att ställa frågor till dig. Så om mitt svar känns obegripligt så kan du ringa dem bara för säkerhets skull.
Om du glömt piller under vecka ett: Det första du behöver tänka på är när du hade sex senast? Om du har haft sex under de senaste tre dagarna så kan det finnas risk för graviditet. Beroende på när du hade sex så kan du ta ett "dagen efter piller" som du kan köpa vid apoteket. Använd kondom under de kommande 7 dagarna. Fortsätt att ta dina piller varje dag kartan till slut.
Om du glömt piller under vecka två: eftersom du glömde två piller så skall du använda kondom under de kommande 7 dagarna.
Om du glömt piller under vecka tre: Ät pågående pillerkarta till slut och börja sedan direkt på nästa karta utan att ta paus/utan att ta sockerpillren.
Kom ihåg att alltid då man glömt att ta piller och därför måste ta ett dagen efter piller eller äta två kartor ihop så finns det risk för att blödningen kan påverkas så att man kan få mellanblödningar eller att blödningen kommer tidigare eller senare än normalt. Så om det skulle vara så att du har haft sex inom tre dagar innan du glömde dina piller så är det bra om du gör ett graviditetstest bara för säkerhets skull då det har gått tre veckor sedan du glömde (oavsett om din blödning kommer eller inte.)
Det finns inga risker med att du tog tre p-piller så nära varandra. Mängden hormoner som finns i tre p-piller är inte så stort att det skulle spela någon egentlig roll om det bara inträffar en gång. Men givetvis skall man inte ta tre piller varje dag.
Som sagt, om detta lät krångligt så kan du ringa till din preventivrådgivning, de kan ha lättare att förklara det för dig eftersom de kan ställa frågor.
Kram,
Tessi