Klåda i underlivet
23.09.2024
Det började klia för några dagar sedan. Det var väldigt lite då, knappt så det störde. Idag är det lite värre. Det kliar i närheten av slidöppningen, det svider inte och jag har inga andra symtom. Könssjukdomar borde vara uteslutna eftersom jag bara har sex med en person. Kan det vara svamp? Läste att det finns receptfria läkemedel mot det. Kan man använda sådana trots att man inte är säker på att man har svamp? ??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2024
Hej,
På basen av det du skriver så kan vi antagligen utesluta könssjukdomar. Svampinfektion kan ge sig tillkänna precis som du beskriver. Ganska ofta får man också vita tjocka eller gryniga flytningar.
Eftersom dina symtom inte är så kraftiga och främst finns vid slidöppningen (och inte innuti) så kan du köpa en salva på apoteket som heter Canesten. Den brukar lindra klådan snabbt. Om symtomen skulle vara värre så finns det också mediciner som kan tas via munnen som också kan köpas receptfritt, men då är det bra om man först diskuterar saken med t.ex. preventivrådgivningen eller med en läkare och/eller tar en bakterieodling så att man vet att man faktiskt behandlar sig för rätt sak.
Ett annat alternativ är att huden vid slidöppningen helt enkelt är lite torr och att den därför kliar, det kan då finnas anledning att undvika att använda trosskydd om du inte "måste" och att t.ex. sova utan trosor. Man kan också testa att smörja underlivet med någon parfymfri olja, t.ex Ceridal, som också kan köpas på apoteket.
Om dina symtom inte skulle bli bättre/gå över med Canesten så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen på din hemort och diskutera med en barnmorska. Kontaktuppgifter hittar du här.
Kram,
Tessi