P-piller?
24.06.2024
Hej decibel
Jag är en tjej på 16 år och jag funderar mycket på p-piller just nu. När jag har mens har jag utöver mensverk många riktit jobbiga symptom: irritation, illamående, gråtmildhet, dålig och känslig mage, utmattning, finnar och nu på sistone även kallsvettningar och feber/stegring. Allt det här gör att jag har svårt att fungera och leva normalt under mensen och det är super irriterande.
Jag har också pojkvän, även han 16 år och vi har haft sex flera gånger med kondom varje gång, men jag är fortfarande rädd att ha sex under majoriteten av tiden eftersom att chansen aldrig är noll att bli gravid, min mens också är lite oregelbunden och vi har spräckt en kondom förut.
På grund av dessa faktorer har jag länge funderat på p piller, därför undrar jag över några saker angående dem:
1. Behöver man förälders tillåtelse och medvetande om att man tar p piller?
Min mamma tycker inte om att man "avbryter kroppens naturliga funktion och process" så det skulle vara skönare att få tag på själv
2. Är bieffekterna av p-piller hemskare än menssymptomen? Som viktuppgång, kräkningar och sådant
3. Kan man riskera att bli infertil av p-piller? Jag vill nog ha barn i framtiden
4. Är det stor skillnad i effekt och situation ifall man tar p-piller eller minipiller? Vad är pros and cons när man jämför dessa? Trött på mensen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.06.2024
Hej,
Många av symtomen du beskriver blir lättare med p-piller. Det brukar göra att mensen blir mer regelbunden, att man har mindre ont och att magen blir mindre krånglig under mensen (det hänger oftast ihop med att sammandragningarna i livmodern inte är lika starka så tarmen påverkas mindre.) Alla upplever inte heller biverkningar av p-piller. Man hör mycket om de olika biverkningarna och givetvis är det väldigt individuellt, men det hör också till den normala utvecklingen i just den åldern att kroppen förändras och att man t.ex. går upp i vikt så allting beror inte på p-piller. De flesta tjejer ökar i vikt mellan åldern 15-20 oavsett om de äter p-piller eller inte, helt enkelt för att det är meningen att man skall göra det. Med tanke på det du berättar om din mens, och din rädsla för graviditet så tycker jag därför att det skulle vara värt att testa med p-piller. Det är ju ingenting du måste använda resten av livet om det skule visa sig att det av någon anledning inte känns bra, men sannolikt skulle du uppleva fler fördelar än nackdelar av dem.
Du behöver inte ha dina föräldrars tillåtelse till att börja använda p-piller. Med tanke på din ålder så anses du tillräckligt gammal för att kunna fatta ett eget beslut om det. Det är förstås sant att man påverkar kroppens "egen rytm" då man äter p-piller, men samma sak kan sägas om alla mediciner så det handlar om att väga fördelar mot nackdelar. Du blir inte infertil av att använda p-piller, men man måste förstås komma ihåg att de inte skyddar mot sexuellt överförbara sjukdomar (som kan orsaka problem) så om man har sex med personer vars hälsotillstånd man inte känner till så lönar det sig att använda kondom.
P-piller innehåller två hormoner medan mini-piller innehåller bara ett. Detta gör att p-pillren har en större inverkan på t.ex. finnar och på att göra mensen mer regelbunden. Det är inte heller riktigt lika viktigt att ta pillren vid exakt samma klockslag med p-piller, men i övrigt är de båda två alldeles fungerande som preventivmedel.
För att börja med p-piller så kontaktar du preventivrådgivningen på din hemort. Då kan du också diskutera de olika alternativen som finns med din barnmorska. Det finns ingen som kan tvinga dig att äta p-piller eller att låta bli - det är helt och hållet dit eget beslut, men det är bra att du ställer frågor eftersom det är DIN kropp som påverkas.
Kram,
Tessi