Slinda
20.03.2025
Hej,
Äter slinda sen ett halvår tillbaka. Pillren fick min mens att försvinna helt vilket jag vet är normalt och kan hända av Slinda!
Har alltså inte haft mens på ett halvt år, MEN för fyra dagar sen fick jag en liten blödning som övergick i bruna flytningar som hållit på nu ett par dar. Vad betyder det att jag nu plötsligt fick en blödning då jag inte haft en på ett halvt år?
Dagen före blödningen började glömde jag ta mitt piller på morgonen, och tog det därför när jag kom hem från skolan, alltså ca 7h senare än normalt. Kan det vara därför? Jag har nog dock glömt att ta förut och då tagit på samma sätt senare på dagen, och då har jag inte börjat blöda.
Eller kan det vara något annat? En annan tanke jag har är att det är ägglossning och att pillren därmed av någon anledning inte skulle ha funkat. Förut, när jag inte gick på något preventivmedel, brukade jag få en liten blödning vid ägglossning. Hade sex nu under den här blödningen så IFALL det är ägglossning är jag typ gravid nu då.
Vad tror ni? Behöver jag ta graviditetstest för säkerhets skull om ett par veckor eller varför kom blödningen? ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.03.2025
Hej.
Med risk för att det låter surt så måste jag börja med att fråga varför du under ett halvår har ätit enbart de aktiva pillren?? Jag vet att det kan finnas fysiska anledningar till det, och att en läkare kan ha tagit ställning till dessa och övervägt för- och nackdelar mot varandra men jag vill påminna om att man aldrig får fatta ett sådant beslut själv utan att ha diskuterat det med en läkare. Slinda är utvecklat och testat för att användas på ett visst sätt, och det är inte upp till var och en användare att hitta sitt eget sätt att använda medicinerna. (Detta skulle vara alldeles självklart om det t.ex. handlade om antibiotika eller värkmedicin, men är fortfarande lika sant då det gäller hormonella preventivmedel.) Så OM du har diskuterat saken med en läkare/gynekolog som har ordinerat att du äter pillren på detta sätt så är det okej, men om det baserar sig på ett beslut som du har fattat själv så råder jag dig att genast sluta med det och äta dina piller enligt de föreskrifter som finns i bipacksedeln.
Så med tanke på att du har ätit aktiva piller i 6 månader så är det inte konstigt alls att du började blöda så snabbt då du tog pillret senare än normalt. Du skriver att du har glömt bort ett piller förr men att du inte den gången började blöda, men det beror antagligen på att det var ett tag sedan, och att du nu har skjutit upp din blödning i ett halvår.
Precis som du skriver i tillägget till din fråga så tror jag inte att du behöver oroa dig över graviditet eftersom din kropp på sin höjd trodde att det var pausen som började och då skulle du vara skyddad oavsett. Personligen  har jag aldrig hört att en läkare eller gynekolog skulle rekommendera att man skulle äta aktiva piller i 6 månader i sträck, så om det är någonting du har fattat ett beslut om på egen hand så skall du upphöra med detta genast. Ät kartan till slut- både de aktiva pillren och placebo, och sedan börjar du på en ny karta.
Din kropp reagerade hur som helst helt normalt på att du glömde ditt piller, så det är ingenting som är "fel".
Kram,
Tessi