borde man va orolig
07.06.2024
Hej, (håll i dig, kommer en lång storytime) är en tjej på 16 år och har aldrig haft kille å inte ens haft min första kyss.
(hemlig ruta)
Hursomhelst så finns där en kille som e 27 år… Han har alltid varit jätte trevlig och pratat skit mycke å fått mig att känna mig super välkommen i gänget (tyvärr e han också ganska snygg och lång så) Jag märkte att jag började få känslor för honom, kunde inte sluta tänka på honom och längtade varje vecka till att prata och hänga med honom. Vet inte vad det är men har aldrig kännt något för killar i min egen ålder, dras alltid till äldre killar dom känns lixom mindre ”cringe” och barnsliga. Anyways, så pratade han jätte mycket med mig och började en massa konversationer, skämtade och verkade genuint intresserad i mig (uppmerkamhet som jag aldrig förr fått från en kille) Men han var aldrig konstig eller nått tills kvällen då vi hade avslutningsfest, han var jättefull och satt sig bredvid mig och började typ krama om mig, hålla min hand, sa att jag var fin och följde mig nästan hela kvällen… (jag var också full och så hade jag ju redan lite crush på han så sa inte till honom att sluta direkt utan först senare in på kvällen, lät honom alltså göra en hel del innan mina kompisar sa till mig, vilket jag ångrar) Många kom och sa till mig att hålla mig bort från han och att han alltid blir så när han e full. (mind you han har också tjej) Joo nå nästa morgon skickar han iaf förlåt till mig och säger att ”jag var jätte full” och grejen är JAG VET ATT DET ÄR FEL är inte helt dum vet ju nog vad han försöker och att jag borde hålla mig borta från honom men kan bara inte hata honom… tycker typ om uppmerksamheten även om de är fel, vet inte vad han gör men han väcker känslor i mig som jag aldrig känt mot någon förr. Allt detta har hållit på sen typ mitten av april tills nu… Efter avslutningen har vi inte sett varandra mycket men han skickar fortfarande typ random snapchats till mig nästan dagligen och skickar typ tiktoks och sånt… Alltså vet inte vad jag ska göra för innerst inne vet jag ju att han är en wierdo men kan inte hjälpa att jag typ ändå tycker om det lite… och inget har ju ändå egentligen hänt så skadar det att prata med han nu och då? desperat
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
11.06.2024
Hej!
Tack för din fråga! Det är inget fel med att du känner attraktion till den här killen eller äldre killar överlag. Känslor är något man inte kan rå för. Om han känner attraktion till dig är det inte något han heller kan rå för men han har trots det inte rätt att gå över dina gränser. Med tanke på den höga åldersskillnaden borde han veta bättre än att försöka sig på en 16-åring som dessutom är berusad. Det att han själv var full är ingen ursäkt.
På basen av det du berättar ser jag väldigt många röda flaggor i den här killen. Det verkar tyvärr som att du råkat ut för det som man kallar grooming. I ditt fall handlar det om en vuxen man som söker sig till en ung tjej som han ser som ett lätt offer. Han visar dig vänlighet och intresse, han får dig att känna dig sedd av honom och speciell. Det faktum att du inte har så mycket erfarenhet av sådant är något som han antagligen har märkt och han använder din oerfarenhet till sin fördel. Men kom ihåg att inget av det här är ditt fel och du är knappast den första unga tjejen som råkat ut för honom.
I Finland är åldern för samtycke 16 år. Vilket betyder att det inte skulle vara olagligt för er att ha en romantisk eller fysisk relation men det betyder inte att det är okej från hans sida att gå efter tonårstjejer. Skulle ni båda vara vuxna skulle den här åldersskillnaden inte vara ett problem men faktum är att du fortfarande är en tonåring medan han redan hunnit vara vuxen i väldigt många år.
Det är som sagt helt okej och förståeligt att du är intresserad av honom och gillar uppmärksamheten. Det är inget fel med det. Men jag hoppas att du funderar noga efter om du verkligen vill ha något att göra med en vuxen man som jagar efter tonårstjejer och beter sig olämpligt när han är full. För att inte tala om det faktum att han har en flickvän. Är han oärlig mot henne är han antagligen oärlig mot dig också. Jag förstår att du känner att killar i din egen ålder är barnsliga och cringe men tro mig det finns inget så barnsligt och cringe som en vuxen man som jagar minderåriga tjejer.
Jag tycker absolut att du ska lyssna till varningarna du fått av människorna i din närhet. Dom vill ditt bästa och kan se saker från ett lite annat perspektiv. När du en dag kommer ur den här kärleksbubblan kommer du också att se på hela den här situationen med helt andra ögon. Men sådant är svårt att förstå när man är kär och liksom flyter på rosa moln. Men det är bra att du ändå inser att det är fel och att han är ett weirdo.
I en hälsosam relation ska båda vara jämlika och på ungefär samma mognadsnivå. Man ska respektera varandras gränser och vara varandra trogna. Man ska känna sig trygg och bekväm med sin partner och inte känna sig pressad att göra något man inte är redo för. Man ska kunna lita på sin partner och ta hänsyn till varandra. Man ska må bra i sin relation och känna att man blir både hörd och sedd.
En person som vill utnyttja en annan människa kan till en början låtsas vara den perfekta partnern som gör alla dessa saker. Men det är bara tills de lyckats locka den andra personen i fällan. Resten av förhållandet brukar sedan se väldigt annorlunda ut och inte alls vara så fint och perfekt som det först verkade. Så som han beter sig bakom sin flickväns rygg mot minderåriga tjejer berättar allt du behöver veta om vilken sorts person han är.
Jag förstår att det inte är lätt att komma över honom. Det är helt naturligt att det gör ont, är svårt och tar tid. Men jag tror inte att du har något att hämta ur en relation med den här personen. Det skadar inte direkt att hålla kontakt på det sättet som ni gör nu men tror du inte att det gör det svårare för dig att komma över honom och gå vidare? Det är i slutändan du som avgör vad du vill göra och hur du vill hantera det här men det viktigaste är att du tar hand om dig själv och prioriterar ditt välmående och din säkerhet.
Jag tänker också på det att hans tjej knappast vet om att han skickar med dig varje dag. Du är alldeles för bra och värdefull för att vara någon annans hemlighet. Du förtjänar absolut bättre! Han må vara den första killen som fått dig att känna så här men tro mig han kommer inte vara den sista! Du har verkligen hela livet framför dig att bli kär och ha hälsosamma relationer med människor som inte är weirdos.
Vill än en gång påminna om att du inte har gjort något fel alls. Ansvaret ligger fullständigt på den här äldre killen. Dina känslor är helt naturliga.
Kom ihåg vad du är värd och låt ingen gå över dina gränser eller bete sig respektlöst mot dig! Ta alltid hjälp av dina vänner när du behöver och kom ihåg att vi på Decibel finns här för dig om du behöver stöd eller tips.
Kram <3
Rosanna