Crush på en kompis typ?
12.02.2025
Hej!
Jag och mina tjejvänner har nyligen börjat vara med ett killgäng, och nu är vi som en grupp och det är jätteroligt och kul att vara med dem, men jag har skrivit (bara som kompisar) med en av killarna tidigare och först kändes det helt okej och bara som kompisar men sen blev det mer seriöst och vi började skriva om känslor och sånt och jag började typ få lite känslor för honom, men sen efter typ sådär en månad så skaffade han brud så då slutade han att skriva å snappade mindre med mig, vilket är förståeligt, alltså vi skrev nog sådär ibland men inte så mycket, men sen nyss, eller för några veckor sen så blev han dumpad, och jag vill typ prata me honom och kolla om han är okej, men han sa att han inte gillar att prata om känslor, men efter det så började vi skriva igen med varandra å då kom typ mina känslor tillbaka, men problemet är att han skriver med mina kompisar å flera tjejer, bara som kompisar och för att se att man mår bra och så vilket är väldigt snällt, och han gillar att ha närhet och kommer ofta och sätter sig bredvid en, och nu när vi har börjat vara med dem på fritiden också så har jag fått väldigt starka känslor för honom men jag vet inte riktigt om han känner samma, eller jag vet typ att han inte gör det, men jag vet inte hur jag ska säga det till honom, för att jag tror att det skulle typ ”förstöra” vår vänskap ifall jag skulle berätta det till han och han inte känner samma, eller vår relation skulle bli sämre. men det jag har märkt är att han är lite extra flörtig mot mig och min bästa kompis, eller han typ lägger sitt huvud på våra axlar och nästan kramar om en, alltså jag har inget imot det jag gillar när han gör det. Nu vet jag inte vad jag ska göra för att jag är jättekär i honom och nu på senaste så har han snappat extra mycket med mig och han har till och med skickat videor till mig och vi typ ”dagvloggar” med varandra, så kan ni snälla hjälpa mig eller ge mig tips om vad jag kan göra Jag
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
18.02.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Vad roligt att du hittat ett nytt kompisgäng som du trivs med! Jag kan bra förstå att du blivit kär i den här killen som du redan tidigare snappat med. Det är inte alls ovanligt att man utvecklar djupare känslor för någon då man lär känna dem bättre och spenderar mera tid tillsammans. Det är ändå inte en lätt situation att infinna sig i, och tyvärr finns det inte heller någon direkt lösning på det här, som skulle garantera dig det du önskar, utan man hamnar tyvärr ta en liten risk. Det går alltså inte att på förhand veta hur han eventuellt kunde reagera om han fick veta om dina känslor för honom och huruvida han i så fall är intresserad av ett nytt förhållande eller inte.
Jag har några frågor till dig, som du gärna får besvara och fundera lite vidare kring. Är du redo att riskera den vänskap ni har just nu för att ta reda på ifall det kunde finnas något mera mellan er? Eller är du nöjd med att bara vara vänner trots att du är jättekär i honom? Tycker du att det är bättre att ge det en chans och ta reda på vad han känner för dig, eller känns det alltför skrämmande? Det är ju inte sagt heller att er vänskap på något sätt skulle sluta existera bara för att du berättar för honom om dina känslor, men det är klart att en viss pinsamhet kanske medföljer ifall känslorna inte är ömsesidiga. Det behöver ändå inte betyda att allting är förstört.
Det är ju också alltid ett alternativ att bara fortsätta så här som det är nu och se vart det tar er. Du har all rätt att i lugn och ro njuta av det ni har just nu. På basen av det du skriver låter det som att ni har en fin vänskap, en gemensam förståelse och även det där lilla extra mellan er, som gör det hela så mycket mera betydelsefullt och spännande. Inget behöver ändras, om du inte vill att det ska göra det.
Det låter nog på basen av din text att den här killen kunde vara intresserad i dig, men det är svårt att säga med säkerhet då jag känner varken dig eller den här killen. Ofta ger man lite extra uppmärksamhet till den person man är intresserad av. Det kan handla om blickar, beröring, leenden eller att man helt enkelt skickar mera med den personen eller vill spendera mera tid med just en viss person. Det svåraste är att man inte kan veta med säkerhet hur den andra personen känner och tänker, och det enda man egentligen kan göra för att försäkra sig om hur saken ligger till är att våga ta upp det till diskussion. Kom ihåg att det aldrig är ett misslyckande att tala om för någon hur man känner, även om känslorna inte skulle bli besvarade. Ibland är det helt enkelt bättre att veta, även om svaret inte blev det man hade önskat sig.
Det är härligt att vara kär, samtidigt som det nog tar jätteont ifall de känslor man har inte blir besvarade, men jag kan lova dig att oavsett vad som händer eller inte händer mellan er så kommer nog allting att ordna sig.
Det är bara du som kan bestämma vad du ska göra nu - våga lyssna på ditt hjärta och lita på din magkänsla <3
Kram, Lila